Week 7

De opdracht van de week is: Vandaag weet ik dat ik niet in alles goed hoef te zijn. Ik ben goed genoeg.

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’.

Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij zelfvertrouwen en wat je kunt doen om meer in jezelf te geloven. Hierbij valt te denken aan het trots zijn op wat je hebt gedaan of jezelf een compliment geven. Met de kinderen wordt besproken dat je niet in alles goed hoeft te zijn, maar dat je zelf het best weet of je je best hebt gedaan om iets te bereiken. Dit weet je pas achteraf. Ook dan kun je voor jezelf bedenken wat je misschien anders had kunnen doen. Wanneer dit niet het geval is, kun je ook tevreden zijn met het resultaat en trots zijn op wat je hebt bereikt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om zichzelf een compliment te geven, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Think Positive

Bij deze opdracht werd eerst besproken wat een ‘vaste mindset’ en een ‘groei mindset’ is. Een vaste mindset houdt in dat je niet in oplossingen denkt, maar vooral denkt aan wat er niet lukt en wat jou tegenhoudt om dingen wel aan te gaan. Een groei mindset betekent dat je positief probeert te denken en kijkt naar wat jou verder gaat helpen, zodat je kunt ‘groeien’. Nadat we dit besproken hadden, werden er groepjes gemaakt. In hun groepje moesten de kinderen eerst een parcours afleggen en vervolgens op zoek gaan naar een kaartje van de kleur van hun groepje. Dit kaartje werd besproken in het groepje en vervolgens werd per groepje bepaald of het een uitspraak was die hoort bij ‘vaste mindset’ of ‘groei mindset’. Daarna werd hier per groepje met de kinderen over gesproken. Centraal stond hierbij de vraag: ‘Hoe kun je van een vaste mindset een groei mindset maken?’ 

Na de pauze gingen we met de hele groep naar de dojo voor de opdracht ‘Samen zijn we sterk’.

Samen zijn we sterk!

Het werken aan zelfvertrouwen staat bij deze opdracht centraal. Aan het begin van de opdracht werden de regels van de dojo met de kinderen besproken: respect voor elkaar en de docent, grenzen aangeven en zorgvuldig omgaan met spullen. Tijdens verschillende oefeningen, kregen de kinderen de kans om elkaar uit te dagen. Hierbij wisselden ze steeds van duo. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld proberen elkaar om te draaien. Hierbij lag één kind op zijn of haar buik en moest de ander proberen de persoon op zijn/haar rug te leggen. Daarnaast werden er oefening gedaan waarbij het belangrijk was dat kinderen ‘stevig’ bleven staan.

We kijken weer terug op een leerzame en gezellige dag! Volgende week gaan we aan de slag met het thema samenwerken.

Wist u dat?

  • Quinten zin heeft in de wedstrijd van ADO Den Haag? 
  • Robin kan springen als Mario?
  • Yusriya blij was dat ze weer beter was?
  • Kiyaan een cadeautje van zijn oma heeft gekregen?
  • Marouan bijna in de verkeerde bus stapte? 
  • Emie in een hotel heeft geslapen en daarna lekker heeft ontbeten?
  • Leona naar de Mall is geweest?

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in Leyenburgschool & Helen Parkhurst, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.