Week 2

De opdracht van de week is: Vandaag doe ik alles met aandacht

Vandaag was alweer de tweede speelronde van Playing for Success. Het domein motivatie staat ook deze week nog centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Wat betekent het dat je ‘iets met zorg en aandacht’ doet? Wat levert het je op? Hierdoor leert het kind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen voor opdrachten en kan het fouten schelen wanneer je aandacht hebt voor een opdracht of bijv. een instructie. Daarnaast ziet het werk er vaak netter uit. Een compliment geven wanneer een kind met aandacht aan, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

Deze week startten we de bijeenkomst met een circuit.

Circuit

Tijdens het circuit worden er verschillende spellen gespeeld die vooral te maken hebben met emoties. N.a.v. de verschillende spellen wordt door de begeleiders geprobeerd hierover met de kinderen in gesprek te gaan. Er wordt gekeken naar de mate waarin het kind een gesprek aangaat. Durft het open te zijn? Stelt het kind vragen aan de ander?

Swinx

Afhankelijk van de groepssamenstelling wordt er tijdens het circuit ook een bewegingsspel ingezet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Swinx. Dat is een sprekende computer die de kinderen verschillende opdrachten laat kiezen. Door een begeleider wordt een opdracht gekozen waarbij de kinderen samen moeten werken en moeten overleggen. Vandaag kozen we voor een opdracht met zelfvertrouwen. Hierbij moesten de kinderen in tweetallen om beurten een parcours afleggen; een kind was geblinddoekt, de ander vertelde waar zijn/haar duo heen moest lopen. Elkaar vertrouwen en samenwerken stonden tijdens deze opdracht centraal. 

Lekker in je vel

Bij het spel ‘Lekker in je vel’ kiest een kind een emotie om uit te beelden. Eén kind heeft zijn ogen dicht en weet dus niet welke emotie uitgebeeld gaat worden. Vervolgens moet het kind dat met zijn ogen dicht zat, raden welke emotie de andere kinderen uitbeelden. Wanneer de emotie geraden is, wordt er een gesprek gevoerd over de desbetreffende emotie. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Laten de kinderen hun emoties zien? Hoe doen ze dat? Gaan de kinderen hierover met elkaar in gesprek en wat is hun houding tijdens dit gesprek? Mondelinge taalvaardigheid en het tonen van emoties staat tijdens dit gesprek centraal.

Kwaliteitenspel

Bij het kwaliteitenspel gingen we met elkaar in gesprek over elkaars kwaliteiten. Welke kwaliteiten herken je bij jezelf? Waar ben je trots op? Wat heb je er aan als je weet wat jouw kwaliteiten zijn? 

Na de pauze gingen we aan de slag met de opdracht ‘Doe het zelf!’.

Doe het zelf

In een sportzaal stonden tien korte opdrachten klaar waarbij kinderen iets moesten doen. Denk hierbij aan het lopen over een lijn, het hooghouden van een tennisbal of het schieten met een bal tussen twee pionnen. Bij iedere opdracht lag een formulier klaar met een beschrijving van de opdracht (en een tekening). Deze moesten de kinderen eerste lezen, voordat ze aan de opdracht konden beginnen. Het aantal behaalde punten werd omgezet in een score die de kinderen moesten opschrijven. Nadat de kinderen alle onderdelen hadden gedaan, kregen ze de kans om hun eigen score te verbeteren en mochten ze één opdracht nog een keer doen. 

Voor foto’s van deze dag klik hier

 

Dit bericht is geplaatst in Carolusschool & verschillende scholen, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.