Week 4

Opdracht van de week: Vandaag zeg ik tegen mezelf: “Ik kan het”

Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Deze bijeenkomst begonnen we met een opdracht in de danszaal.

Think Positive

Bij deze opdracht werd eerst besproken wat een ‘vaste mindset’ en een ‘groei mindset’ is. Een vaste mindset houdt in dat je niet in oplossingen denkt, maar vooral denkt aan wat er niet lukt en wat jou tegenhoudt om dingen wel aan te gaan. Een groei mindset betekent dat je positief probeert te denken en kijkt naar wat jou verder gaat helpen, zodat je kunt ‘groeien’.

Nadat we dit besproken hadden, werden er groepjes gemaakt. In hun groepje moesten de kinderen eerst een parcours afleggen en vervolgens op zoek gaan naar een kaartje van de kleur van hun groepje. Dit kaartje werd besproken in het groepje en vervolgens werd per groepje bepaald of het een uitspraak was die hoort bij ‘vaste mindset’ of ‘groei mindset’. Daarna werd hier per groepje met de kinderen over gesproken. Centraal stond hierbij de vraag: ‘Hoe kun je van een vaste mindset een groei mindset maken?’ 

Na de pauze gingen we met de kinderen naar de dojo voor de opdracht ‘Samen zijn we sterk!’

Samen zijn we sterk!

Het werken aan zelfvertrouwen staat bij deze opdracht centraal. Aan het begin van de opdracht werden de regels van de dojo met de kinderen besproken: respect voor elkaar en de docent, grenzen aangeven en zorgvuldig omgaan met spullen. Tijdens verschillende oefeningen, kregen de kinderen de kans om elkaar uit te dagen. Hierbij wisselden ze steeds van duo. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld proberen elkaar om te draaien. Hierbij lag één kind op zijn of haar buik en moest de ander proberen de persoon op zijn/haar rug te leggen. Daarnaast werden er oefening gedaan waarbij het belangrijk was dat kinderen ‘stevig’ bleven staan.

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in Carolusschool & verschillende scholen, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.