De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze bijeenkomst begonnen we buiten met de opdracht ‘Letterjacht’.
Letterjacht
In twee groepen gingen de kinderen het Zuiderpark in. De kinderen kregen bij de start van de opdracht een fotoblad. Met elkaar gingen ze op zoek naar verschillende locaties in het Zuiderpark. Bij iedere locatie kregen de kinderen een opdracht, waarbij ze een letter konden verdienen. De letter konden ze verdienen door samen de opdracht uit te voeren door bijv. te overleggen en naar elkaar te luisteren. De letters die de kinderen konden verdienen, vormden samen. Samenwerken, overleggen en je mening geven stonden tijdens deze opdracht centraal.
Na de pauze deden we met de hele groep de opdracht ‘One Minute Games’.
One Minute Games
De kinderen werkten in teams en moesten per opdracht samen overleggen wie de (korte) opdracht ging uitvoeren. Zo moesten de kinderen bijv. een koekje op hun voorhoofd leggen en deze zonder handen opeten, een stoel met gestrekte armen vasthouden, 30 seconden tellen (in je hoofd) of een wedstrijd wie het langst met zijn ogen dicht op één been kan staan. De kinderen die op dat moment niet aan de beurt waren, konden hun teamgenoot aanmoedigen. Doorzetten en elkaar/jezelf motiveren stonden tijdens deze opdrachten centraal.
Voor foto’s van deze dag klik hier