Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze bijeenkomst begonnen we met een opdracht in de danszaal.
Hier ben ik!
Tijdens deze opdracht krijgen de kinderen een dansles. Ze starten in de danszaal met het begin van een dans die ze van een begeleider krijgen. Deze wordt eerst geoefend. Daarna mogen de kinderen in groepjes dingen (bijv. bewegingen) aan deze dans toevoegen en oefenen. Tot slot mogen ze hun eigen bedachte dans aan de rest van de groep presenteren. Jezelf presenteren en werken aan zelfvertrouwen staan tijdens deze opdracht centraal.
Na de pauze deden we met de hele groep de opdrachten ‘De weg van de vlieg’ en ‘Follow the leader’.
De weg van de vlieg
Bij deze opdracht gaat het om motivatie en samenwerken. De kinderen bepalen d.m.v. ‘steen, papier, schaar’ wie wint. De winnaar mag verderop in de zaal op zoek naar de kaart van een vlieg. Daarna gaat hij/zij weer terug en wordt opnieuw bepaald wie er mag lopen. Zo gaan de kinderen net zo lang door totdat de laatste kaart (draak) gepakt is.
Follow the leader
Bij deze opdracht werken de kinderen in groepjes. Met elkaar leggen de kinderen om de beurt een parcours af, waarbij een van de kinderen een blinddoek voor heeft, de tweede coacht en de derde observeert en tips geeft. Wanneer het parcours is afgelegd, wordt er gewisseld van rol en parcours. Bij deze opdracht staat het werken aan zelfvertrouwen en samenwerken centraal.
Voor foto’s van deze dag klik hier