Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
De eerste helft begonnen we met de opdracht ‘Show it!’
Show it!
In de gymzaal gaan de kinderen in groepjes oefeningen doen die te maken hebben met acrogym. Eerst wordt besproken wat acrogym is en welke oefeningen de kinderen samen kunnen uitvoeren en welke regels daarbij horen. Nadat dit besproken is, mogen de kinderen zelf aan de slag. A.d.h.v. verschillende kaartjes (met voorbeelden) bereiden de kinderen een korte show voor die ze presenteren aan de rest van de groep. Samenwerken en werken aan zelfvertrouwen, staan tijdens deze opdracht centraal.
Na de pauze deden we met de hele groep de opdracht ‘The last act’.
‘The last act’
Bij ‘The last act’ stellen de kinderen zichzelf voor en vertellen ze wat ze bij Playing for Success geleerd hebben en wat ze een leuke opdracht vonden. Dit wordt eerst met de kinderen besproken en geoefend. Daarna mogen de kinderen dit presenteren aan de rest van hun groepje. Van hun verhaal wordt een filmpje gemaakt dat in één keer wordt opgenomen; de zgn. Tijdens deze opdracht wordt gekeken naar hoe een kind zichzelf presenteert: Kijkt hij/zij in de camera?, Wat is de houding van het kind?, Wat vertelt het kind en op welke manier doet hij/zij dit?
Voor foto’s van deze bijeenkomst klik hier