De opdracht van de week is: Vandaag kom ik voor mijn mening uit, ook wanneer deze afwijkend is
Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Door jouw mening te geven (tijdens opdrachten), zullen kinderen ervaren dat hun mening er ook toe doet. Het kan je nieuwe inzichten geven en je kunt met elkaar het gesprek aangaan. Met de kinderen wordt besproken wat het je oplevert als je je mening geeft. Zo weet een ander wat jij wil en kun je rekening houden met de ander (en de ander met jou). Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze bijeenkomst begonnen we met de opdracht ‘Sleutels’!
Sleutels
Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken en zelfvertrouwen. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Het tweetal met de meeste sleutels mag als eerst een rekenopdracht kiezen. Hierbij valt te denken aan het rekenen met procenten, breuken, keersommen, verhaaltjessommen, klokkijken of het rekenen met grote getallen. Daarnaast zijn de opdrachten in drie verschillende niveaus verdeeld. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen hierover in gesprek gaan en kunnen toepassen wat er is besproken. Hoe verloopt de samenwerking? Wat kiezen de kinderen voor rekenopdracht (kiezen ze voor de makkelijkste opdracht? Of gaan ze juist aan de slag met een moeilijkere opdracht) en op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag?
Na de pauze gingen we naar buiten voor verschillende korte opdrachten in de natuurspeeltuin. Na deze opdrachten voerden we met alle kinderen nog een eindgesprek. Daarna was het alweer tijd om af te ronden en naar huis te gaan.
Voor foto’s van deze dag klik hier