Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze speelronde begonnen we met de hele groep aan de opdracht ‘Hier ben ik!’
Hier ben ik!
Tijdens deze opdracht krijgen de kinderen een dansles. Ze starten in de danszaal met het begin van een dans die ze van een begeleider krijgen. Deze wordt eerst geoefend. Daarna mogen de kinderen in groepjes dingen (bijv. bewegingen) aan deze dans toevoegen en oefenen. Tot slot mogen ze hun eigen bedachte dans aan de rest van de groep presenteren. Jezelf presenteren en werken aan zelfvertrouwen staan tijdens deze opdracht centraal.
Na de pauze werkten de kinderen in twee groepjes aan de opdracht ‘Find it!’
Find it!
Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Voor iedere twee minuten dat de kinderen geconcentreerd aan de opdracht werken, kunnen ze foto’s verdienen. Deze foto’s zijn in en om het stadion genomen. Met elkaar gaan de kinderen daarna op zoek naar de plekken waar de foto’s genomen zijn. Wanneer ze de plek gevonden hebben, moeten ze overleggen op welke manier ze op een zo origineel mogelijke manier op de foto gaan. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen, samenwerken en jezelf presenteren, staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Op welke manier gaan ze met de opdracht aan de slag? Behalve het taal- en/of rekenelement staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.
Find it! 2.0
Bij deze opdracht gaan de kinderen (binnen een bepaalde tijd) op zoek naar foto’s van plekken in en om het stadion. Als de kinderen de foto’s gevonden hebben, mogen ze op een originele manier op de foto. Daarna krijgen de kinderen een taalopdracht die ze met elkaar moeten oplossen. Als dit is gelukt krijgen de kinderen een letter. Als de tijd voorbij is, gaan de kinderen allemaal terug naar het leercentrum en moeten ze met elkaar proberen om van de letters een woord te maken. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen, samenwerken en jezelf presenteren, staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Op welke manier gaan ze met de opdracht aan de slag? Behalve het taalelement / rekenelement staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.
Voor foto’s van deze dag klik hier