De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op
Vandaag was alweer de vierde speelronde van Playing for Success. Het domein motivatie staat deze week centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
We begonnen deze bijeenkomst met een opdracht buiten: ‘Power!’
Power!
Deze opdracht deden we buiten in het Zuiderpark. De kinderen gingen in tweetallen verschillende korte opdrachten langs die ze een minuut lang moesten uitvoeren. Zo moesten ze bijv. een sprintje trekken, op een blok springen of zich opdrukken. De taak van de ander was om zijn/haar duo te motiveren of aanwijzingen te geven. Het aanmoedigen (of aanwijzingen geven) bleek vaak nog lastiger dan de opdracht zelf. Iedereen deed zijn best, heeft doorgezet en alle onderdelen uiteindelijk gedaan. De thema’s samenwerken en motivatie stonden deze opdracht centraal.
Na de pauze gingen we met de hele groep naar een gymzaal voor de opdracht ‘Zoek het uit!’
Zoek het uit!
In een sportzaal stonden korte opdrachten klaar waarbij kinderen iets moesten doen. Denk hierbij aan het lopen over een lijn, het hooghouden van een tennisbal of het schieten met een bal tussen twee pionnen. Bij iedere opdracht lag een formulier klaar met een beschrijving van de opdracht (en een tekening). Deze moesten de kinderen eerste lezen, voordat ze aan de opdracht konden beginnen. Het aantal behaalde punten werd omgezet in een score die de kinderen moesten opschrijven. Nadat de kinderen alle onderdelen hadden gedaan, kregen ze de kans om hun eigen score te verbeteren en mochten ze één opdracht nog een keer doen. Zelfstandig werken stond tijdens deze opdracht centraal.
Voor foto’s van deze dag klik hier