Speelronde 9

De opdracht van de week is: Vandaag sta ik in mijn eigen kracht, ook als het even tegenzit

Het domein motivatie staat deze week centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten, geloven in je kwaliteiten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Welke kwaliteit van jezelf kun je inzetten om iets wat je moeilijk vindt toch te proberen. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

We begonnen deze bijeenkomst met ‘The last act’.

The last act

Bij ‘The last act’ stellen de kinderen zichzelf voor en vertellen ze wat ze bij Playing for Success geleerd hebben, wat ze een leuke opdracht vonden of over een bepaalde activiteit of plek in het stadion. De kinderen mogen zelf kiezen waar ze iets over willen vertellen. Dit wordt eerst met de kinderen besproken en geoefend. Daarna mogen de kinderen dit presenteren aan de rest van hun groepje. Van hun verhaal wordt een filmpje gemaakt. Hierbij werken de kinderen vooral aan hun zelfvertrouwen en motivatie. Tijdens deze opdracht wordt gekeken naar hoe een kind zichzelf presenteert: Kijkt hij/zij in de camera?, Wat is de houding van het kind?, Wat vertelt het kind en op welke manier doet hij/zij dit?

Na de pauze deden we in verschillende groepjes de opdracht ‘One minute games’.

One Minute Games

De kinderen werkten in teams en moesten per opdracht samen overleggen wie de (korte) opdracht ging uitvoeren. Zo moesten de kinderen bijv. een koekje op hun voorhoofd leggen en deze zonder handen opeten, een stoel met gestrekte armen vasthouden, 30 seconden tellen (in je hoofd) of een wedstrijd wie het langst met zijn ogen dicht op één been kan staan. De kinderen die op dat moment niet aan de beurt waren, konden hun teamgenoot aanmoedigen. Doorzetten en elkaar/jezelf motiveren stonden tijdens deze opdrachten centraal.

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Fontein & De Vlieger & Petrusschool, Weblog. Bookmark de permalink.