Opdracht van de week: Vandaag geef ik mijn eigen grenzen aan
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je altijd je grenzen aan mag geven. Wanneer je iets niet fijn vindt of iets niet wil, mag je dit tegen een ander zeggen. Je kunt dan zeggen: “Nee, dat wil ik niet” of: “Nee, dat vind ik niet fijn”. Daarnaast kunnen kinderen ook zeggen wat ze wel graag willen. Met de kinderen bespreken we dat hierbij je houding en stemvolume ook belangrijk zijn. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze speelronde mochten 7 kinderen beginnen met het bakken van een appeltaart.
Appeltaart
Vandaag maakte een groepje kinderen een eigen appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje dat ze aan het begin van de opdracht krijgen. Dit coaching kaartje past bij het leerdoel waar met het kind over gesproken is. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.
Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.
Tijdens het bakken van de appeltaart werkten de andere kinderen aan de opdracht ‘Hit ‘m’.
Hit ‘m:
Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. In hun tweetal werken ze drie verschillende onderdelen van een circuit af: gooien, schieten en rollen. Voordat ze hiermee gaan beginnen, wordt er onderling afgesproken wat ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’ is. Per onderdeel krijgt het tweetal tien minuten de tijd om hun opdracht wisselend uit te voeren. Wanneer de een aan de beurt is, is het aan de ander van het tweetal om de score bij te houden d.m.v. turven.
Als alle opdrachten door alle tweetallen zijn gedaan, berekent ieder kind (met hulp van een begeleider) van één onderdeel zijn/haar percentages ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’. Behalve de rekenvaardigheid (het omzetten van een score naar een percentage), staan bij deze opdracht ook het overleggen en samenwerken centraal.
Na de pauze deden we met de hele groep de opdracht ‘Samen zijn we sterk’
Samen zijn we sterk!
Het werken aan zelfvertrouwen staat bij deze opdracht centraal. Aan het begin van de opdracht werden de regels van de dojo met de kinderen besproken: respect voor elkaar en de docent, grenzen aangeven en zorgvuldig omgaan met spullen. Tijdens verschillende oefeningen, kregen de kinderen de kans om elkaar uit te dagen. Hierbij wisselden ze steeds van duo. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld proberen elkaar om te draaien. Hierbij lag één kind op zijn of haar buik en moest de ander proberen de persoon op zijn/haar rug te leggen. Daarnaast werden er oefening gedaan waarbij het belangrijk was dat kinderen ‘stevig’ bleven staan.
Voor foto’s van deze dag klik hier