De opdracht van de week is: Vandaag sta ik in mijn eigen kracht, ook als het even tegenzit
Het domein motivatie staat deze week centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten, geloven in je kwaliteiten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Welke kwaliteit van jezelf kun je inzetten om iets wat je moeilijk vindt toch te proberen. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
Storky
Vandaag was het een speciale dag bij Playing for Success. Storky, de mascotte van ADO Den Haag kwam op bezoek. Voordat Storky kwam, bedachten de kinderen vragen voor hem. Voordat de kinderen hun vragen mochten stellen aan Storky, had Storky wat vragen voor de kinderen. Deze vragen moesten de kinderen voor de groep beantwoorden. Dit was toch wel spannend! Daarna mochten de kinderen hun eigen vraag aan Storky stellen. Hierna gingen alle kinderen op de foto met Storky.
Na de pauze gingen de kinderen aan de slag met de opdrachten ‘Take One’ en ‘The One Minute Games’.
Take One
Bij Take One stellen de kinderen zichzelf voor en vertellen ze wat ze bij Playing for Success geleerd hebben en wat ze een leuke opdracht vonden. Dit wordt eerst met de kinderen besproken en geoefend. Daarna mogen de kinderen plaats nemen achter de desk in de persruimte en hun verhaal vertellen. Van hun verhaal wordt een filmpje gemaakt dat in één keer wordt opgenomen; de zgn. ‘Take One’. Tijdens deze opdracht wordt gekeken naar hoe een kind zichzelf presenteert: Kijkt hij/zij in de camera?, Wat is de houding van het kind?, Wat vertelt het kind en op welke manier doet hij/zij dit
One Minute Games
De kinderen werkten in teams en moesten per opdracht samen overleggen wie de (korte) opdracht ging uitvoeren. Zo moesten de kinderen bijv. een koekje op hun voorhoofd leggen en deze zonder handen opeten, een stoel met gestrekte armen vasthouden, 30 seconden tellen (in je hoofd) of een wedstrijd wie het langst met zijn ogen dicht op één been kan staan. De kinderen die op dat moment niet aan de beurt waren, konden hun teamgenoot aanmoedigen. Doorzetten en elkaar/jezelf motiveren stonden tijdens deze opdrachten centraal.
Voor foto’s van deze speelronde klik hier