De opdracht van de week is: Vandaag ga ik niets uit de weg, ook niet de moeilijkere dingen
Deze week staat het domein motivatie centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
Deze bijeenkomst was dit keer niet bij ADO Den Haag, maar vond plaats op onze andere locatie in het Zuiderpark: De Sportcampus. Hier gingen de kinderen aan de slag met de opdracht ‘Escape the gym’. Deze opdracht werd gegeven door mensen van www.escapethegym.nl.
Escape the gym
In een gymzaal stonden allemaal verschillende korte opdrachten klaar die de kinderen in een groepje moesten uitvoeren. Deze opdrachten waren gescheiden door een scherm, zodat de kinderen niet zagen waar ze daarna heen moesten en wat ze moesten doen.
Hierbij viel te denken aan bijv. een hoepel met gesloten armen in een kring doorgeven, een puzzel oplossen of jenga. Wanneer een opdracht was uitgevoerd, mochten de kinderen door naar de volgende ‘kamer’. Hier deden ze vervolgens een nieuwe opdracht. Dit deden ze net zo lang totdat alle acht de opdrachten waren uitgevoerd. Aan het eind van de opdracht werd kort de samenwerking besproken en kregen de kinderen een diploma.
Na deze opdracht gingen de kinderen opnieuw in twee groepen uiteen. Dit keer voor een heuse speurtocht door de sportcampus.
Speurtocht Extreme
In twee groepen gingen de kinderen het Zuiderpark in. De kinderen kregen bij de start van de opdracht een fotoblad. Met elkaar gingen ze op zoek naar verschillende locaties in en om de Sportcampus. Bij iedere locatie kregen de kinderen een opdracht, waarbij ze een letter konden verdienen. De letter konden ze verdienen door samen de opdracht uit te voeren door bijv. te overleggen en naar elkaar te luisteren. Als alle puzzelstukjes verzameld zijn, mogen de kinderen de puzzel met elkaar maken. Wanneer dit niet is gelukt, proberen ze dit met de stukjes die ze hebben. Samenwerken, overleggen en je mening geven stonden tijdens deze opdracht centraal.
Voor foto’s van deze dag klik hier