Speelronde 10

Opdracht van de week: Vandaag geef ik het niet te snel op.

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Een oplossing kan zijn: ‘hulp van een ander inschakelen’. Dit kan zijn een klasgenoot, maar ook een meester of een juf. Met de kinderen is besproken wat hier de voordelen van zijn. Zo weet je beter wat je moet doen waardoor je betere resultaten kunt behalen. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

In de eerste akte werkten, hielden we ons nog een keer bezig met de lipdub. Daarna maakte elk kind een vragenlijst op de computer (Oberon).

De lipdub
Vandaag deden we in de eerste akte nog één keer de lipdub. Met de lipdub gaan we met het team van Playing for Success en de leerlingen een muziekclip opnemen. Het bijzondere aan de lipdub (oftewel muziekclip) is dat deze met de camera wordt opgenomen in 1 lange take zonder dat de camera stopt met opnemen. Dat wil zeggen dat alles logistiek goed gepland moet worden met de kinderen. Vragen zoals: waar ga je staan, wanneer moet je opkomen voor je dansje, welke looprichting moet je nemen zonder dat je in beeld verschijnt en welke tekst moet je uitspreken worden in de planning concreet gemaakt voor de leerlingen. Het doel van de lipdub is dat we werken aan het zelfvertrouwen van de leerlingen, ze leren samenwerken en dat ze zichzelf durven te presenteren voor een camera. De lipdub hadden we al een keer eerder geoefend, maar bleek op sommige plekken te donker te zijn, waardoor we kinderen niet zagen. Daarom deden we in de eerste akte de hele lipdub nog een keer. Na één keer oefenen en twee keer filmen, stond de lipdub er op.

Oberon

Oberon is een vragenlijst die de kinderen op de computer invullen. Als organisatie willen wij graag weten wat de kinderen in de periode dat ze bij Playing for Success zijn geweest, hebben geleerd. De vragenlijst bestaat uit twintig stellingen, waarbij de kinderen steeds antwoord moeten geven op de vraag: “Hoe gaat dat nu?” Zo krijgen ze bijvoorbeeld de stelling: ‘Meepraten in een discussie’. De kinderen moeten dan terugdenken aan de tijd dat ze aan Playing for Success begonnen en zichzelf vervolgens de vraag stellen: “Hoe gaat dat nu?”. Hierbij kunnen ze kiezen uit vijf verschillende antwoorden: veel slechter, slechter, hetzelfde, beter of veel beter. De antwoorden worden verzonden en de uitslagen gebruiken we als feedback voor ons programma.

In de tweede akte deden we met de hele groep de opdracht ‘Sleutels’

Sleutels:

Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken en zelfvertrouwen. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Het tweetal met de meeste sleutels mag als eerst een rekenopdracht kiezen. Hierbij valt te denken aan het rekenen met procenten, breuken, keersommen, verhaaltjessommen, klokkijken of het rekenen met grote getallen. Daarnaast zijn de opdrachten in drie verschillende niveaus verdeeld. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen hierover in gesprek gaan en kunnen toepassen wat er is besproken. Hoe verloopt de samenwerking? Wat kiezen de kinderen voor rekenopdracht (kiezen ze voor de makkelijkste opdracht? Of gaan ze juist aan de slag met een moeilijkere opdracht) en op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag?

Wist je dat?

  • Fiene veel complimenten had verzameld?
  • Benjamin blauw haar had?
  • Cerah volgende week op werkweek is?
  • Desteny in het weekend is gaan schaatsen?
  • Quinty gaat optreden tijdens de bonte avond?
  • Lisa op school aan haar leerdoel heeft gewerkt?
  • Max de lipdub nog wel vaker wil doen?
  • Sterre haar grenzen aangaf?
  • Mats in één woord kon zeggen hoe hij aan zijn leerdoel wilde werken?
  • Toine de buschauffeur een hand gaf voordat hij in de bus stapte?
  • Bruni als eerste haar vragenlijst wilde invullen?
  • Nayana het leuk vond dat haar ouders er vorige week waren?
Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.