Speelronde 3

De opdracht van de week is:

Vandaag doe ik alles met zorg en aandacht

Vandaag was alweer de derde speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Het domein motivatie staat ook deze week nog centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Wat betekent het dat je ‘iets met zorg en aandacht’ doet? Wat levert het je op? Hierdoor leert het kind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen voor opdrachten en kan het fouten schelen wanneer je aandacht hebt voor een opdracht of bijv. een instructie. Daarnaast ziet het werk er vaak netter uit. Een compliment geven wanneer een kind met aandacht aan, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

Drie kinderen mochten al direct mee met meester Bram. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.

De andere kinderen werkten in hun vaste groepje tijdens deze akte aan de opdracht “Stop Motion”.

Stop Motion deel 2

Vorige week hebben de kinderen in hun groepje een verhaal bedacht en een taakverdeling gemaakt. Met elkaar bespraken de kinderen wat ze nodig hadden om hun verhaal verder uit te werken. Hier hebben de kinderen vandaag verder aan gewerkt. Met elkaar dachten ze na over een achtergrond een probeerden ze verschillende ‘settings’ uit. Wanneer kinderen geen materialen hadden meegenomen, mochten ze ook hun eigen fantasie gebruiken de uitwerking van hun verhaal. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.

In de tweede akte werkten de kinderen aan de opdrachten: ‘Grabbel en vertel’, ‘Lekker in je vel’ en ‘Ik ben steengoed’.

       Grabbel en Vertel

Afhankelijk van de groepssamenstelling wordt er tijdens het circuit ook een discussie gevoerd over verschillende stellingen. Om beurten mogen de kinderen een stelling ‘grabbelen’. Hierover gaan ze vervolgens in gesprek. Tijdens de opdracht wordt gekeken in hoeverre de kinderen hun eigen mening geven en of ze deze kunnen onderbouwen.

         Lekker in je vel

Bij het spel ‘Lekker in je vel’ kiest een kind een emotie om uit te beelden. Eén kind heeft zijn ogen dicht en weet dus niet welke emotie uitgebeeld gaat worden. Vervolgens moet het kind dat met zijn ogen dicht zat, raden welke emotie de andere kinderen uitbeelden. Wanneer de emotie geraden is, wordt er een gesprek gevoerd over de desbetreffende emotie. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Laten de kinderen hun emoties zien? Hoe doen ze dat? Gaan de kinderen hierover met elkaar in gesprek en wat is hun houding tijdens dit gesprek? Mondelinge taalvaardigheid en het tonen van emoties staat tijdens dit gesprek centraal.

 

      Ik ben steengoed (kwartetspel)

‘Ik ben steengoed’ is een kwartetspel dat gaat over emoties. Het is de bedoeling dat kinderen een kwartet proberen te maken. Voorbeelden van onderwerpen die ter sprake komen zijn: ‘rillers’, ‘blije gevoelens’, ‘nare gevoelens’ en ‘visualiseren’. Wanneer een kind een kwartet heeft (of al eerder) wordt over de verschillende gevoelens met het groepje het gesprek aan gegaan. Tijdens deze opdracht wordt gekeken naar de interactie tussen de kinderen en de manier waarop het kind hierover in gesprek gaat.

Wist u dat?

  • Isabel op toneel zit? 
  • Aleksej vandaag ziek was?
  • Esra moe was van school, maar toch doorzette?
  • Freija ook lenzen heeft?
  • Emma verrast was toen ze hoorde dat ze appeltaart mocht maken?
  • Ruben in de vakantie veel kerstbomen heeft verzameld?
  • Bodhi vrienden te logeren had?
  • Diony blij wordt van dansen?
  • Gianluca zijn emoties duidelijk kan uitbeelden?
  • Berk in de vakantie veel heeft zitten gamen?
  • Ashley spullen had meegenomen voor Stop Motion?
Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.