Opdracht van de week: Vandaag zeg ik tegen mezelf: “Ik kan het”
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Magic Care
Vandaag was het een bijzondere en speciale dag. We kregen bezoek van Magic Care!
De stichting Magic Care bestaat uit 40 goochelaars met veel ervaring in het goochelen met kinderen. Het doel van Magic Care is kinderen die door bepaalde omstandigheden in de problemen zijn gekomen door middel van goochelen te ondersteunen. Voor het kind is het aanleren van een goocheltruc het doel. Voor de goochelaars van Magic Care is het goochelen een middel om, samen met de groepsleiding, te werken aan de verbetering van de motorische en/of sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Bij Playing for Success werken de goochelaars vooral aan het zelfvertrouwen. Dit doen ze door middel van verschillende tips over zelfvertrouwen, die de kinderen zelf een aantal keer oefenen. Voorbeelden hiervan zijn “de Apenklop” (jezelf op borst om je moed in te boezemen) en “de Boom” (zo stevig staan als een boom als je een grote groep moet toespreken).
Goochelaars Alex en Manon waren vandaag te gast. Het eerste deel van de middag gaven deze twee fantastische goochelaars samen een show met trucs. De kinderen hebben met open mond gekeken! In de tweede helft leerden de kinderen zelf trucs, die ze in tweetallen oefenden. Aan het eind van de dag presenteerden ze dit aan de rest van de groep. Hierbij mocht één kind de truc de truc laten zien en kondigde de ander zijn/haar duo aan.
Tijdens deze speelronde wordt door de begeleiders gekeken naar de betrokkenheid van de kinderen en hoe ze op de goochelaars reageren. Vervolgens wordt gekeken naar hun houding tijdens het presenteren. Doen de kinderen wat met de tips die ze van de goochelaars krijgen? Hoe staan ze? Op welke manier presenteren ze zichzelf en hoe is hun stemgebruik daarbij?
Aan het eind van de dag mochten de kinderen hun goocheldoosje mee naar huis nemen.
Met elkaar kijken we terug op een geslaagde, magische dag!
Wist je dat?
– Imane niveau 3 van de truc met het vingerhoedje snel doorhad?
– Jens heel veel zin had om de trucjes te leren?
– Femke op school nieuwe vrienden heeft gemaakt?
– Soufyane de trucs heel leuk en cool vond?
– Nika heel vaak haar vinger heeft opgestoken?
– Dahlia de goochelaar mocht helpen bij de truc met de kaart?
– Lucia op het puntje van haar stoel zat tijdens Magic Care?
– Nathan de truc met het ei heel leuk vond?
– Deniz vol aandacht met de tips van de goochelaars aan de slag ging?
– Lilia de truc met het vingerhoedje snel door had?
– Esra heel goed een geheim kan bewaren?
– Micah het leuk vindt om spreekbeurten te houden?
– Eline een oplossing wist voor Alex, zodat hij zich beter presenteerde?