Speelronde 1

Opdracht van de week: Vandaag neem ik de uitdaging aan!

Vandaag de eerste keer Playing for Success voor de kinderen van Het Lichtbaken, De Vijver en De Ark. Enthousiast en met veel zin kwamen de kinderen de bus uit. Iedere speelronde staat er een opdracht van de week centraal.

De opdracht van de eerste speelronde was: Vandaag neem ik de uitdaging aan! Het kennismaken staat hierbij centraal. Wat doe je als je met iemand kennis maakt? Welke vragen stel je aan iemand die je nog niet zo goed kent? De kinderen die vandaag bij ons komen, kennen vaak wel de kinderen van hun eigen school, maar hoe maak je kennis met de kinderen van de andere school. Zo kun je iemand een hand geven en jezelf voorstellen. Daarnaast kan je wat vragen stellen om de ander beter te leren kennen. Voorbeelden hiervan zijn: Hoe heet jij?, Op welke school zit jij?, In welke groep zit je?, Wat doe je graag in je vrije tijd?, enz. Deze vragen konden de kinderen vandaag aan elkaar stellen, maar kunnen ze ook in iedere andere situatie, waarin ze terecht komen, stellen. Een compliment geven wanneer het is gelukt om aan iemand een vraag te stellen, vergroot het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat het kennis maken met een onbekende niet ‘eng’ of ‘raar’ hoeft te zijn. Wie gaat de rest van de week de uitdaging aan?

Deze eerste speelronde begonnen we  met een rondleiding. Bij de rondleiding mogen de kinderen een kijkje nemen achter de schermen. De rondleiding werd gegeven door Jesse van het AFAS Circustheater. Hij nam de kinderen mee en liet de kinderen plekken zien, waar veel mensen niet mogen komen. Zo mochten de kinderen een kijkje nemen in de repetitieruimte, de theaterzaal en mochten ze zelfs achter het podium de decorstukken bekijken! Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Aan het begin van de opdracht krijgen de kinderen een blad met vragen en een tablet. De vragen hebben betrekking op de verschillende ruimtes die bij het theater horen. Het is dan aan de kinderen om op te letten en te kijken in welke ruimte ze zijn en welke vraag er besproken wordt. Zo is het ook aan hen om te kijken of er nog vragen tussen zitten die gedurende de rondleiding niet aan de orde zijn geweest. Deze mogen ze dan alsnog zelf stellen. De antwoorden op de vragen worden in een format op de tablet ingevuld. Hierbij is het de bedoeling dat de kinderen van tevoren met elkaar overleggen over het antwoord en samen beslissen wat er wordt ingevuld. Daarnaast krijgen de kinderen ook de gelegenheid om hun eigen vragen te stellen. Voordat de kinderen aan de opdracht beginnen, maken ze een taakverdeling en is het de bedoeling dat ze zich aan deze taakverdeling houden. Tijdens deze opdracht wordt gewerkt aan de taalvaardigheid (spreken, luisteren, schrijven) van de kinderen. Ook het stellen van vragen, overleggen en samenwerken staan bij deze opdracht centraal.

Na de pauze deden de kinderen twee opdrachten om elkaar beter te leren kennen: ‘De Parachute’ en ‘Ren je Rot’.

De Parachute

De parachute is een groot rond doek waarmee je allerlei leuke oefeningen kunt doen. Bij deze oefening staan de kinderen in een kring en houden het doek vast. Vervolgens wordt met de kinderen besproken welke windkracht er is en moeten de kinderen luisteren naar de windkracht die genoemd wordt. Hoe hoger de windkracht, hoe harder het doek gaat wapperen. Behalve het wapperen moesten de kinderen ook nog opletten of hun kleur genoemd werd. Wanneer dit het geval was, moest je onder het doek naar de overkant kruipen. Met de kinderen wordt daarna ook een “tent” gemaakt. Er wordt afgeteld van drie naar een en dan zetten de kinderen een grote stap naar voren en trekken het doek over zich heen en gaan er vervolgens op zitten. Als iedereen mee werkt, is er van de buitenkant een tent te zien. Tot slot wordt met de kinderen linksom en rechtsom een rondje gerend, waarbij de kinderen wisselend alleen rechts of links het doek vast houden. Het kennismaken en samenwerken staan tijdens deze opdracht centraal.  Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: tonen ze initiatief of zijn ze juist afwachtend? Wat is het stemvolume van het kind bij het noemen van de windkracht? Welke houding neemt het kind aan op het moment dat hij/zij de opdracht uit moet voeren?

Ren je Rot

Bij Ren je Rot wordt de groep verdeeld in drie teams van vier of vijf kinderen.

Groep 1: Yvaine, Kiki, Roman, Jason en Jayden B

Groep 2: Noah, Sep, Nathan en Julian

Groep 3: Sophronia, Jayden H, Steffie, Brian en Anita

Met elkaar moeten de kinderen op zoek naar vragen die verspreid in de ruimte liggen. De kaarten liggen omgekeerd en door elkaar heen, zodat de kinderen niet kunnen zien waar de vragen liggen. Ieder groepje begint met het zoeken van een andere vraag en tellen vervolgens door. Van tevoren wordt met het team overlegd in welke volgorde de kinderen gaan rennen. Om beurten gaan de kinderen op zoek naar het nummer van hun vraag en zodra ze deze gevonden hebben, onthouden ze deze vraag en ‘nemen’ ze deze mee naar hun groepje. Daarna is het de bedoeling dat de kinderen met elkaar overleggen over het antwoord. Het volgende kind mag pas rennen op het moment dat het antwoord is opgeschreven. Het antwoord kan opgeschreven worden door een begeleider, maar ook door een kind uit het groepje. Tijdens het zoeken naar de vraag worden de kinderen gestimuleerd om elkaar aan te moedigen. Dit versterkt het groepsgevoel en vergroot de kans dat het kind dat de vraag moet zoeken, doorzet. Bij deze opdracht staat het samenwerken, overleggen en doorzetten centraal. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: tonen ze initiatief of zijn ze juist afwachtend? Hoe verloopt de samenwerking en het overleg en wat is de rol van het individuele kind hierin? 

Tot slot werden aan het eind van de speelronde de evaluatieboekjes ingevuld en was het weer tijd om naar huis te gaan. Met elkaar kijken we terug op een gezellige en leerzame bijeenkomst, waarin we elkaar beter hebben leren kennen!

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

Wist u dat?

  • Yvaine het zielig vond dat het orkest in een bak onder het podium moet zitten?
  • Kiki benieuwd is naar wat we volgende week gaan doen?
  • Jason heeft geholpen met het opruimen van de spelletjes?
  • Jayden B met aandacht luisterde naar het verhaal van Jesse?
  • Noah het vandaag een leuke dag vond?
  • Sep de deur voor iedereen open hield?
  • Nathan zichzelf voorstelde aan de andere kinderen?
  • Julian verbaasd was over zijn BRAVO?
  • Sophronia Jesse bedankte voor zijn antwoorden tijdens de rondleiding?
  • Steffie haar teamgenoten veel tips gaf tijdens Ren je Rot?
  • Jayden H heel hard kan rennen?
  • Brian kortgeleden naar de Lion King is geweest?
  • Anita het leuk vindt om nieuwe dingen te leren?
  • Roman al veel wist van Playing for Success?
Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.