De opdracht van de week is: Vandaag kan ik vrienden maken
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij het maken van het eerste contact. Wanneer kinderen contact maken, is het belangrijk dat je open staat voor een ander. Het eerste contact kun je leggen door bijv. een vraag te stellen aan een ander kind. Hierbij kun je denken aan: Wat zijn je hobby’s? Op welke school zit je? Hoe oud ben je? Op deze manier kun je ander beter leren kennen. Ook wanneer je samen aan een opdracht moet werken, kun je dit proberen toe te passen. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Drie kinderen mochten al direct mee met meester Bram. Zij maakten samen een appeltaart. Dat waren: Anita, Noah en Yvaine. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.
Yvaine: Ik zeg wat ik voel Noah: Ik verander wat ik anders wil Anita: Ik durf het ook al voel ik mijzelf verlegen
De andere kinderen werkten in de eerste akte aan de opdrachten ‘PowerPoint’ en ‘Videostar’.
PowerPoint: Jayden B, Steffie, Sep, Jayden H en Sophronia
Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.
Videostar: Kiki, Jason en Brian
Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in het theater hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.
Na de pauze werkten de kinderen in hun vaste groepje aan de opdracht ‘Stop Motion’.
Groepje 1: Yvaine, Kiki, Jason, Jayden B Groepje 2: Noah, Sep Groepje 3: Sophronia, Steffie, Jayden H, Brian en Anita
Stop Motion deel 4
Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze werkten samen aan een achtergrond en maakten voorwerpen die ze nodig hadden voor hun verhaal. Vandaag werkten de kinderen hier verder aan en maakten ze hun definitieve filmpje. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.
Wist u dat?
- Sophronia het leuk vindt om te turnen?
- Noah tekeningen maakte voor Stop Motion?
- Kiki een prinses mee had genomen voor Stop Motion?
- Steffie vaker haar mening wil gaan geven?
- Yvaine donderdag jarig is?
- Sep zelfstandig werkte aan zijn PowerPoint?
- Jason de appeltaart lekker vond?
- Anita haar neef en nicht op bezoek had?
- Jayden H. wist te vertellen hoe je een PowerPoint moest maken?
- Brian vaker positief wil gaan denken?
- Jayden B. heeft geholpen met het presenteren van het dagprogramma?
- Nathan er vandaag niet was?
- Julian er vandaag niet was?
- Roman er vandaag niet was?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier