Speelronde 6

De opdracht van de week: Vandaag toon ik belangstelling voor een ander

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij het maken van het eerste contact en het tonen van belangstelling voor een ander. Wanneer kinderen belangstelling tonen is het belangrijk dat je open staat voor een ander. Het eerste contact kun je leggen door bijv. een vraag te stellen aan een ander kind. Hierbij kun je denken aan: Wat zijn je hobby’s? Op welke school zit je? Hoe oud ben je? Op deze manier kun je ander beter leren kennen. Ook wanneer je samen aan een opdracht moet werken, kun je dit proberen toe te passen. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Magic Care

Vandaag was het een bijzondere en speciale dag. We kregen bezoek van Magic Care! De stichting Magic Care bestaat uit 40 goochelaars met veel ervaring in het goochelen met kinderen. Het doel van Magic Care is kinderen die door bepaalde omstandigheden in de problemen zijn gekomen door middel van goochelen te ondersteunen. Voor het kind is het aanleren van een goocheltruc het doel. Voor de goochelaars van Magic Care is het goochelen een middel om, samen met de groepsleiding, te werken aan de verbetering van de motorische en/of sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Bij Playing for Success werken de goochelaars vooral aan het zelfvertrouwen. Dit doen ze door middel van verschillende tips over zelfvertrouwen, die de kinderen zelf een aantal keer oefenen. Voorbeelden hiervan zijn “de Apenklop” (jezelf op borst om je moed in te boezemen) en “de boom” (zo stevig staan als een boom als je een grote groep moet toespreken). Goochelaars Roman en Charli waren vandaag te gast. Het eerste deel van de middag gaven deze twee fantastische goochelaars samen een show met trucs. De kinderen hebben met open mond gekeken! In de tweede helft leerden de kinderen zelf trucs, die ze in tweetallen oefenden. Aan het eind van de dag presenteerden ze dit aan de rest van de groep. Hierbij mocht één kind de truc de truc laten zien en kondigde de ander zijn/haar duo aan.Tijdens deze speelronde wordt door de begeleiders gekeken naar de betrokkenheid van de kinderen en hoe ze op de goochelaars reageren. Vervolgens wordt gekeken naar hun houding tijdens het presenteren. Doen de kinderen wat met de tips die ze van de goochelaars krijgen? Hoe staan ze? Op welke manier presenteren ze zichzelf en hoe is hun stemgebruik daarbij? Aan het eind van de dag mochten de kinderen hun goocheldoosje mee naar huis nemen. Met elkaar kijken we terug op een geslaagde, magische dag!

Wist je dat?

  • Sophronia graag wilde leren goochelen?
  • Noah mocht helpen met de truc met de munt?
  • Kiki wist te vertellen hoe je zelfverzekerd moet staan?
  • Steffie goed een geheim kan bewaren?
  • Yvaine het touw van een van de goochelaars testte?
  • Sep de truc van de eend en het konijn kon uitleggen?
  • Jason mocht helpen bij de truc met het touw?
  • Anita 27 mei haar spreekbeurt heeft?
  • Jayden H op het puntje van zijn stoel zat?
  • Brian op schoolreis naar de Efteling is geweest?
  • Jayden B een goed gesprek had met juf Willie?
  • Nathan zijn duo enthousiast aankondigde?
  • Julian een kijkje nam op de tribune?
  • Roman zijn truc op een enthousiaste manier presenteerde aan de groep?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

 

Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.