Opdracht van de week: Vandaag doe ik één ding tegelijk en maak af waaraan ik ben begonnen
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Wanneer je een opdracht krijgt, is het belangrijk je weet wat je moet doen en wat je daarvoor nodig hebt. Ook het werken in een bepaalde volgorde is iets waar je aan moet denken. Hierdoor houd je het overzicht en voorkom je dat je dingen vergeet
Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
In de eerste helft werkten de kinderen aan de opdrachten ‘PowerPoint’ en ‘goochelshow’.
PowerPoint: Luciano, Ryan, Yuxuan, Ilyah, Akram en Jochem
Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.
Goochelshow: Joey, Ashley, Sherani, Jahmaira en Brian
Tijdens deze opdracht leren de kinderen een aantal trucs die ze in tweetallen gaan oefenen. Het resultaat laten we u tijdens de afsluiting zien.
Na de pauze gingen de kinderen aan de slag met de opdrachten ‘Find it’ en ‘Hit ‘em’.
Find it!: Ryan, Jahmaira, Yuxuan, Ilyah en Akram
Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Voor iedere twee minuten dat de kinderen geconcentreerd aan de opdracht werken, kunnen ze foto’s verdienen. Deze foto’s zijn in en om het stadion genomen. Met elkaar gaan de kinderen daarna op zoek naar de plekken waar de foto’s genomen zijn. Wanneer ze de plek gevonden hebben, moeten ze overleggen op welke manier ze op een zo origineel mogelijke manier op de foto gaan.
Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen, samenwerken en jezelf presenteren, staan tijdens deze opdracht centraal.
De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Op welke manier gaan ze met de opdracht aan de slag? Behalve het taal- en/of rekenelement staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.
Hit ‘em: Taner & Jochem, Luciano & Joey, Brian & Taylan
Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. In hun tweetal werken ze drie verschillende onderdelen van een circuit af: gooien, schieten en rollen. Voordat ze hiermee gaan beginnen, wordt er onderling afgesproken wat ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’ is. Per onderdeel krijgt het tweetal tien minuten de tijd om hun opdracht wisselend uit te voeren. Wanneer de een aan de beurt is, is het aan de ander van het tweetal om de score bij te houden d.m.v. turven.
Als alle opdrachten door alle tweetallen zijn gedaan, berekent ieder kind (met hulp van een begeleider) van één onderdeel zijn/haar percentages ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’. Behalve de rekenvaardigheid (het omzetten van een score naar een percentage), staan bij deze opdracht ook het overleggen en samenwerken centraal.
Wist u dat?
– Joey zich in het zweet heeft gewerkt?
– Jochem heeft geholpen met het inrichten van de ruimte?
– Ashley er vandaag niet was?
– Sherani naar de Olympiade voor groep 8 was?
– Jahmaira vandaag jarig is?
– Ryan de krukken netjes in de kring zette?
– Yuxuan op school zijn mening heeft gegeven?
– Brian beheerder is van de groepsapp op school?
– Taylan veel complimenten uitdeelde?
– Taner er vandaag niet was?
– Akram morgen op schoolreis gaat?
– Ilyah vaak zijn mening heeft gegeven?
– Luciano zelfstandig aan zijn PowerPoint werkte?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier