Speelronde 10

Opdracht van de week: Vandaag doe ik één ding tegelijk en maak af waaraan ik ben begonnen

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Wanneer je een opdracht krijgt, is het belangrijk je weet wat je moet doen en wat je daarvoor nodig hebt. Ook het werken in een bepaalde volgorde is iets waar je aan moet denken. Hierdoor houd je het overzicht en voorkom je dat je dingen vergeet. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

De andere kinderen werkten in de eerste akte aan de opdrachten ‘PowerPoint’ en ‘goochelshow’.

PowerPoint: Nathan, Jayden B, Steffie, Sep, Jayden H en Sophronia

Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.

Goochelshow: Kiki, Julian, Roman, Jason, Noah, Yvaine

Tijdens deze opdracht leren de kinderen een aantal trucs die ze in tweetallen gaan oefenen. Het resultaat laten we u tijdens de afsluiting zien.

Take One

Bij Take One stellen de kinderen zichzelf voor en vertellen ze wat ze bij Playing for Success geleerd hebben en wat ze een leuke opdracht vonden. Dit wordt eerst met de kinderen besproken en geoefend. Daarna mogen de kinderen plaats nemen achter de desk in de persruimte en hun verhaal vertellen. Van hun verhaal wordt een filmpje gemaakt dat in één keer wordt opgenomen; de zgn. ‘Take One’. Tijdens deze opdracht wordt gekeken naar hoe een kind zichzelf presenteert: Kijkt hij/zij in de camera?, Wat is de houding van het kind?, Wat vertelt het kind en op welke manier doet hij/zij dit?

Na de pauze werkten de kinderen in hun vaste groepje aan de opdracht ‘Stop Motion’.  

Groepje 1: Yvaine, Kiki, Jason, Jayden B en Roman

Groepje 2: Noah, Sep, Nathan en Julian

Groepje 3: Sophronia, Steffie, Jayden H en Anita

Stop Motion

Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze werkten samen aan een achtergrond en maakten voorwerpen die ze nodig hadden voor hun verhaal. Vandaag werkten de kinderen hier verder aan en maakten ze hun definitieve filmpje.  Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.

Wist u dat?

  • Sophronia Stop Motion een leuke opdracht vond?
  • Noah voor een Nintendo heeft gespaard?
  • Kiki heel verbaasd kan kijken?
  • Steffie heeft geholpen met het presenteren van het dagprogramma?
  • Yvaine vertelde dat het in de bus gezellig was?
  • Sep zijn beeldje vandaag heeft afgemaakt?
  • Jason een enthousiast verhaal vertelde tijdens Take One?
  • Anita veel foto’s heeft gemaakt?
  • Jayden H. vertelde wat hij van opdrachten had geleerd?
  • Brian er vandaag niet was?
  • Jayden B. zijn bril weer gemaakt was?
  • Nathan niet tegen kietelen kan?
  • Julian graag meer wil bewegen?
  • Roman enthousiast kan presenteren?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.