De opdracht van de week is: Vandaag geef ik iemand een compliment
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Om de samenwerking positief te laten verlopen, is het fijn om tijdens het werken aan een opdracht een compliment te geven aan een ander. Wanneer je een compliment geeft, geeft dit de ander een fijn gevoel. Zo kan je iemand een compliment geven over iets wat hij/zij kan of over iets wat je in de ander waardeert. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vier kinderen mochten al direct mee met juf Willie. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.
Luc: Ik kan het!
Kayleigh: Ik kan praten over wat ik denk en wat ik voel.
Kevin: Ik kan samenwerken.
Davey: Ik durf het ook al voel ik mijzelf verlegen.
De andere kinderen werkten in de eerste akte aan de opdracht ‘Spektro’ en twee kinderen mochten een vlog opnemen.
Spektro: Sanne
In het theater wordt veel gebruik gemaakt van stroom. Zo is het belangrijk dat er genoeg frisse lucht is, het licht het doet en het alarm werkt. Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen aan het bouwen van verschillende stroomkringen (licht, alarm en ventilatie). Hierbij moeten de kinderen een stappenplan volgen om de juiste stroomkring te kunnen bouwen. Een stukje techniek, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.
Vlog: Carlijne en Givaneyo
In tweetallen spreken de kinderen af waar ze over willen vloggen. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over Playing for Success. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien.
In de tweede helft werkten de kinderen in hun vaste groepje aan ‘Stop Motion’.
Groepje 1: Luc, Givaneyo, Sanne en Cheyenne
Groepje 2: Britney, Carlijne, Kayleigh, Kevin en Davey
Stop Motion deel 4
Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze werkten samen aan een achtergrond en maakten voorwerpen die ze nodig hadden voor hun verhaal.
Vandaag werkten de kinderen hier verder aan en maakten ze een begin met het maken van hun filmpje. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.
Wist u dat?
- Givaneyo zijn appeltaart heel lekker vond?
- Sanne haar appeltaart vorige week aan de chauffeur heeft gegeven?
- Cheyenne vandaag ziek was?
- Luc een speciaal bed heeft?
- Kevin brons gieten op kamp het leukst vond?
- Britney vandaag een afspraak had bij de ortho?
- Carlijne morgen een boekenbeurt heeft?
- Kayleigh een pechvogel was bij kamp?
- Davey voor het eerst een appeltaart gemaakt heeft?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier