De opdracht van de week is: Vandaag toon ik belangstelling voor een ander
Deze week staat de opdracht van de week voor het laatst in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij het maken van contact. Wanneer kinderen belangstelling tonen voor een ander, is het belangrijk dat je open staat voor een ander. Zo kun je bijv. een vraag te stellen aan een ander kind. Hierbij kun je denken aan: Wat zijn je hobby’s? Op welke school zit je? Hoe oud ben je? Op deze manier kun je ander beter leren kennen. Ook wanneer je samen aan een opdracht moet werken, kun je dit proberen toe te passen. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Magic Care
Vandaag was het een bijzondere en speciale dag. We kregen bezoek van Magic Care! De stichting Magic Care bestaat uit 40 goochelaars met veel ervaring in het goochelen met kinderen. Het doel van Magic Care is kinderen die door bepaalde omstandigheden in de problemen zijn gekomen door middel van goochelen te ondersteunen. Voor het kind is het aanleren van een goocheltruc het doel. Voor de goochelaars van Magic Care is het goochelen een middel om, samen met de groepsleiding, te werken aan de verbetering van de motorische en/of sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Bij Playing for Success werken de goochelaars vooral aan het zelfvertrouwen. Dit doen ze door middel van verschillende tips over zelfvertrouwen, die de kinderen zelf een aantal keer oefenen. Voorbeelden hiervan zijn “de Apenklop” (jezelf op borst om je moed in te boezemen) en “de Boom” (zo stevig staan als een boom als je een grote groep moet toespreken).
Goochelaars Wim en Cees waren vandaag te gast. Het eerste deel van de middag gaven deze twee fantastische goochelaars samen een show met trucs. De kinderen hebben met open mond gekeken! In de tweede helft leerden de kinderen zelf trucs, die ze in tweetallen oefenden. Aan het eind van de dag presenteerden ze dit aan de rest van de groep. Hierbij mocht één kind de truc de truc laten zien en kondigde de ander zijn/haar duo aan. Tijdens deze speelronde wordt door de begeleiders gekeken naar de betrokkenheid van de kinderen en hoe ze op de goochelaars reageren. Vervolgens wordt gekeken naar hun houding tijdens het presenteren. Doen de kinderen wat met de tips die ze van de goochelaars krijgen? Hoe staan ze? Op welke manier presenteren ze zichzelf en hoe is hun stemgebruik daarbij? Aan het eind van de dag mochten de kinderen hun goocheldoosje mee naar huis nemen. Met elkaar kijken we terug op een geslaagde, magische dag!
Wist je dat?
- Mees er niks meer van begreep?
- Jers er vandaag niet was?
- Roberto de goochelzin ‘abracadabra’ al kende?
- Pepijn een tip had voor Wim: van je fouten kun je leren?
- Julian op school slijm heeft gemaakt?
- Jelle een grote mensentruc wilde zien?
- Ryan mocht helpen bij een truc?
- Saar iemand wilde weggoochelen?
- Sanne behulpzaam was?
- Nynke mocht helpen bij een kaartentruc?
- Sophie helemaal in de knoop zat?
- Stig mocht helpen met de truc met het elastiekje?
- Maryam haar handen zag bewegen?
- Noëlle er vandaag niet was?
- Bas naar de ballenbak is geweest?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier