Speelronde 8

Opdracht van de week: Vandaag zeg ik tegen mezelf: “Ik kan het”

Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

In de eerste helft werkten de kinderen aan de opdrachten ‘PowerPoint’, ‘Hit em’ en ‘Rondleiding’.

PowerPoint: Anastasia, Sira

Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.

Hit ‘em: Bedirhan, Aylin en Tatika

Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. In hun tweetal werken ze drie verschillende onderdelen van een circuit af: gooien, schieten en rollen. Voordat ze hiermee gaan beginnen, wordt er onderling afgesproken wat ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’ is. Per onderdeel krijgt het tweetal tien minuten de tijd om hun opdracht wisselend uit te voeren. Wanneer de een aan de beurt is, is het aan de ander van het tweetal om de score bij te houden d.m.v. turven. Als alle opdrachten door alle tweetallen zijn gedaan, berekent ieder kind (met hulp van een begeleider) van één onderdeel zijn/haar percentages ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’. Behalve de rekenvaardigheid (het omzetten van een score naar een percentage), staan bij deze opdracht ook het overleggen en samenwerken centraal.

Rondleiding: Maroua, Safae en Yasmin

Omdat er kinderen waren die de eerste speelronde gemist hadden, kregen deze kinderen alsnog de rondleiding door het Cars Jeans Stadion. Bij de rondleiding mogen de kinderen een kijkje nemen achter de schermen bij ADO Den Haag. Zo mogen ze een kijkje nemen in de commandoruimte, De Senaatskamer en mogen ze zelfs een echte skybox in! Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Aan het begin van de opdracht krijgen de kinderen een blad met vragen en een tablet. De vragen hebben betrekking op de verschillende ruimtes die bij het stadion horen. Het is dan aan de kinderen om op te letten en te kijken in welke ruimte ze zijn en welke vraag er besproken wordt. Zo is het ook aan hen om te kijken of er nog vragen tussen zitten die gedurende de rondleiding niet aan de orde zijn geweest. Deze mogen ze dan alsnog zelf stellen. De antwoorden op de vragen worden in een format op de tablet ingevuld. Hierbij is het de bedoeling dat de kinderen van tevoren met elkaar overleggen over het antwoord en samen beslissen wat er wordt ingevuld. Daarnaast krijgen de kinderen ook de gelegenheid om hun eigen vragen te stellen. Voordat de kinderen aan de opdracht beginnen, maken ze een taakverdeling en is het de bedoeling dat ze zich aan deze taakverdeling houden. Tijdens deze opdracht wordt gewerkt aan de taalvaardigheid (spreken, luisteren, schrijven) van de kinderen. Ook het stellen van vragen, overleggen en samenwerken staan bij deze opdracht centraal. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Tonen ze initiatief tijdens het overleg of zijn ze juist afwachtend? Op welke manier wordt de taakverdeling gemaakt? Hoe verloopt de samenwerking? Blijven de kinderen gedurende de opdracht bij elkaar en wat doen ze met de tips die ze van de begeleiders krijgen?

In de tweede helft werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Find it!’, ‘In de Wolken’ en ‘Videostar’.

Find it! : Maroua, Sira

Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Voor iedere twee minuten dat de kinderen geconcentreerd aan de opdracht werken, kunnen ze foto’s verdienen. Deze foto’s zijn in en om het stadion genomen. Met elkaar gaan de kinderen daarna op zoek naar de plekken waar de foto’s genomen zijn. Wanneer ze de plek gevonden hebben, moeten ze overleggen op welke manier ze op een zo origineel mogelijke manier op de foto gaan. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen, samenwerken en jezelf presenteren, staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Op welke manier gaan ze met de opdracht aan de slag? Behalve het taal- en/of rekenelement staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.

In de Wolken: Tatika, Anastasi, Safae en Aylin

Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een stripverhaal. Met elkaar bedenken de kinderen eerst een verhaal. Het verhaal moeten ze vervolgens in zes verschillende foto’s uitbeelden. Daarna mogen ze in en om het stadion hun foto’s maken. Als alle foto’s gemaakt zijn, gaat de groep terug naar het leercentrum waar ze de foto’s in een PowerPoint presentatie verwerken en er tekstballonnen aan toevoegen. Met elkaar maken de kinderen zo hun stripverhaal compleet. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren, computervaardigheden en de mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt tijdens de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt, of de kinderen open staan voor de ideeën van de anderen en op welke manier de kinderen zichzelf presenteren.

Videostar: Yasmin, Bedirhan

Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in en om het stadion hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.

Wist u dat?

  • Anastasia doorzette tijdens het werken aan haar PowerPoint?
  • Sira aan de opdracht van de week heeft gewerkt en vaak tegen zichzelf zei ‘Ik kan het!’?
  • Tatika vandaag een bewaker was?
  • Aylin haar haar had gekruld?
  • Bedirhan bijna alle voetbalplaatjes van de ADO spelers heeft?
  • Yasmin samenwerkte tijdens de rondleiding?
  • Hosana er vandaag niet was?
  • Vicky er vandaag niet was?
  • Anastasiya er vandaag ook niet was?
  • Safae dacht dat de meesters bij ADO Den Haag voetballen?
  • Maroua veel vragen stelde tijdens de rondleiding?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.