Opdracht van de week: Vandaag zeg ik tegen mezelf: “Ik kan het”
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen. In de eerste helft werkten de kinderen aan de opdrachten ‘PowerPoint’ en ‘goochelshow’. Ook mochten twee kinderen vloggen!
PowerPoint: Maryam, Sophie, Pepijn, Nynke, Saar, Bas en Stig
Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.
Vlog: Mees en Sanne
In tweetallen spreken de kinderen af waar ze over willen vloggen. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over Playing for Success. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien.
Goochelshow: Ryan, Roberto, Jers en Julian
Tijdens deze opdracht leren de kinderen een aantal trucs die ze in tweetallen gaan oefenen. Het resultaat laten we u tijdens de afsluiting zien.
In de tweede helft werkten we met de hele groep aan de opdracht ‘Sleutels’.
Sleutels
Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken en zelfvertrouwen. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Het tweetal met de meeste sleutels mag als eerst een rekenopdracht kiezen. Hierbij valt te denken aan het rekenen met procenten, breuken, keersommen, verhaaltjessommen, klokkijken of het rekenen met grote getallen. Daarnaast zijn de opdrachten in drie verschillende niveaus verdeeld. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen hierover in gesprek gaan en kunnen toepassen wat er is besproken. Hoe verloopt de samenwerking? Wat kiezen de kinderen voor rekenopdracht (kiezen ze voor de makkelijkste opdracht? Of gaan ze juist aan de slag met een moeilijkere opdracht) en op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag?
Wist u dat?
- Mees weer door zijn vader werd opgehaald?
- Jers een eend in een konijn veranderde?
- Roberto veel bananen at?
- Pepijn snel was bij memory?
- Julian vandaag kneedgum bij zich had?
- Jelle er vandaag niet was?
- Ryan geabonneerd op de YouTube site van Magic Care?
- Saar haar PowerPoint heel graag wilde afmaken?
- Sanne een fout in het evaluatieboekje ontdekte?
- Nynke vandaag vaak haar mening heeft gegeven?
- Sophie vandaag behulpzaam is?
- Stig veel effecten toevoegde aan zijn PowerPoint?
- Maryam het leuk vond om bij de lipdub te rennen?
- Noëlle er vandaag niet was?
- Bas weet hoe je een zak chips kan laten krimpen?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier