Opdracht van de week: Vandaag geef ik het niet te snel op
Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Een oplossing kan zijn: ‘hulp van een ander inschakelen’. Dit kan zijn een klasgenoot, maar ook een meester of een juf. Met de kinderen is besproken wat hier de voordelen van zijn. Zo weet je beter wat je moet doen waardoor je betere resultaten kunt behalen.
Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
taan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.
Magic Care
Vandaag was het een bijzondere en speciale dag. We kregen bezoek van Magic Care!
De stichting Magic Care bestaat uit 40 goochelaars met veel ervaring in het goochelen met kinderen. Het doel van Magic Care is kinderen die door bepaalde omstandigheden in de problemen zijn gekomen door middel van goochelen te ondersteunen. Voor het kind is het aanleren van een goocheltruc het doel. Voor de goochelaars van Magic Care is het goochelen een middel om, samen met de groepsleiding, te werken aan de verbetering van de motorische en/of sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Bij Playing for Success werken de goochelaars vooral aan het zelfvertrouwen. Dit doen ze door middel van verschillende tips over zelfvertrouwen, die de kinderen zelf een aantal keer oefenen. Voorbeelden hiervan zijn “de Apenklop” (jezelf op borst om je moed in te boezemen) en “de Boom” (zo stevig staan als een boom als je een grote groep moet toespreken). Goochelaars Michel en Igor waren vandaag te gast. Het eerste deel van de middag gaven deze twee fantastische goochelaars samen een show met trucs. De kinderen hebben met open mond gekeken! In de tweede helft leerden de kinderen zelf trucs, die ze in tweetallen oefenden. Aan het eind van de dag presenteerden ze dit aan de rest van de groep. Hierbij mocht één kind de truc de truc laten zien en kondigde de ander zijn/haar duo aan.
Tijdens deze speelronde wordt door de begeleiders gekeken naar de betrokkenheid van de kinderen en hoe ze op de goochelaars reageren. Vervolgens wordt gekeken naar hun houding tijdens het presenteren. Doen de kinderen wat met de tips die ze van de goochelaars krijgen? Hoe staan ze? Op welke manier presenteren ze zichzelf en hoe is hun stemgebruik daarbij?
Aan het eind van de dag mochten de kinderen hun goocheldoosje mee naar huis nemen.
Met elkaar kijken we terug op een geslaagde, magische dag!
Wist u dat?
– Anastasia doorzette tijdens de goochelshow?
– Sira een complimentje gaf aan meester Sem?
– Tatika wilde weten hoe de trucs werkte?
– Aylin mocht helpen met de truc met de balletjes?
– Bedirhan zijn nek liet los maken?
– Yasmin een spetterende opkomst had?
– Hosana Hit ‘em de leukste opdracht vond?
– Vicky luid kan aankondigen?
– Anastasiya haar neefje is geboren?
– Safae de beste aankondiging ooit had?
– Maroua blij is dat het langer licht is?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier