Speelronde 1

Opdracht van de week: Vandaag neem ik de uitdaging aan

Vandaag de eerste keer Playing for Success voor de kinderen van De Fontein en de Prinses Ireneschool. Helaas was er iets mis gegaan op school. Vandaar dat we alleen de kinderen van De Fontein konden verwelkomen. Enthousiast en met veel zin kwamen de kinderen de bus uit. Iedere speelronde staat er een opdracht van de week centraal.  De opdracht van de eerste speelronde was: Vandaag neem ik de uitdaging aan! Het kennismaken staat hierbij centraal. Wat doe je als je met iemand kennis maakt? Welke vragen stel je aan iemand die je nog niet zo goed kent? De kinderen die vandaag bij PfS zijn geweest, kennen vaak wel de kinderen van hun eigen school; hoe maak je kennis met de kinderen van de andere school? Zo kun je iemand een hand geven en jezelf voorstellen. Daarnaast kan je wat vragen stellen om de ander beter te leren kennen. Voorbeelden hiervan zijn: Hoe heet jij?, Op welke school zit jij?, In welke groep zit je?, Wat doe je graag in je vrije tijd?, enz. Deze vragen konden de kinderen vandaag aan elkaar stellen, maar kunnen ze ook in iedere andere situatie, waarin ze terecht komen, stellen. Een compliment geven wanneer het is gelukt om aan iemand een vraag te stellen, vergroot het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat het kennis maken met een onbekende niet ‘eng’ of ‘raar’ hoeft te zijn. Wie gaat de rest van de week de uitdaging aan?

Deze speelronde begonnen we met de opdracht ‘Ren je Rot’.

Ren je Rot

Bij Ren je Rot wordt de groep verdeeld in drie teams. Met elkaar moeten de kinderen op zoek naar vragen die verspreid in de ruimte liggen. De kaarten liggen omgekeerd en door elkaar heen, zodat de kinderen niet kunnen zien waar de vragen liggen. Ieder groepje begint met het zoeken van een andere vraag en tellen vervolgens door. Van tevoren wordt met het team overlegd in welke volgorde de kinderen gaan rennen. Om beurten gaan de kinderen op zoek naar het nummer van hun vraag en zodra ze deze gevonden hebben, onthouden ze deze vraag en ‘nemen’ ze deze mee naar hun groepje. Daarna is het de bedoeling dat de kinderen met elkaar overleggen over het antwoord. Het volgende kind mag pas rennen op het moment dat het antwoord is opgeschreven. Het antwoord kan opgeschreven worden door een begeleider, maar ook door een kind uit het groepje. Tijdens het zoeken naar de vraag worden de kinderen gestimuleerd om elkaar aan te moedigen. Dit versterkt het groepsgevoel en vergroot de kans dat het kind dat de vraag moet zoeken, doorzet. Bij deze opdracht staat het samenwerken, overleggen en doorzetten centraal. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: tonen ze initiatief of zijn ze juist afwachtend? Hoe verloopt de samenwerking en het overleg en wat is de rol van het individuele kind hierin?

Na de pauze was het tijd voor de rondleiding.

Bij de rondleiding mogen de kinderen een kijkje nemen achter de schermen bij ADO Den Haag. De rondleiding wordt gegeven door een medewerker van ADO Den Haag. Hij neemt de kinderen mee en laat de kinderen ruimtes zien, waar veel mensen niet mogen komen. Zo mogen ze een kijkje nemen in de commandoruimte, De Senaatskamer en mogen ze zelfs een echte skybox in! Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Aan het begin van de opdracht krijgen de kinderen een blad met vragen en een tablet. De vragen hebben betrekking op de verschillende ruimtes die bij het stadion horen. Het is dan aan de kinderen om op te letten en te kijken in welke ruimte ze zijn en welke vraag er besproken wordt. Zo is het ook aan hen om te kijken of er nog vragen tussen zitten die gedurende de rondleiding niet aan de orde zijn geweest. Deze mogen ze dan alsnog zelf stellen. De antwoorden op de vragen worden in een format op de tablet ingevuld. Hierbij is het de bedoeling dat de kinderen van tevoren met elkaar overleggen over het antwoord en samen beslissen wat er wordt ingevuld. Daarnaast krijgen de kinderen ook de gelegenheid om hun eigen vragen te stellen. Voordat de kinderen aan de opdracht beginnen, maken ze een taakverdeling en is het de bedoeling dat ze zich aan deze taakverdeling houden. Tijdens deze opdracht wordt gewerkt aan de taalvaardigheid (spreken, luisteren, schrijven) van de kinderen. Ook het stellen van vragen, overleggen en samenwerken staan bij deze opdracht centraal. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Tonen ze initiatief tijdens het overleg of zijn ze juist afwachtend? Op welke manier wordt de taakverdeling gemaakt? Hoe verloopt de samenwerking? Blijven de kinderen gedurende de opdracht bij elkaar en wat doen ze met de tips die ze van de begeleiders krijgen?

Wist je dat?

  • Darshan vertelde dat het goed ging in de bus?
  • Kyano met zijn vader naar de wedstrijd tegen PEC Zwolle gaat?
  • Yven nieuwe schoenen had en deze erg lekker lopen?
  • Nikodem liet zien hoe je een shirt opvouwt?
  • Julie al een aardig woordje Engels praat?

Klik voor hier voor de foto’s van deze speelronde.

 

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.