De opdracht van de week is: Vandaag weet ik dat ik niet in alles goed hoef te zijn. Ik ben goed genoeg.
Deze week staat de opdracht van de week voor het laatst in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij zelfvertrouwen en wat je kunt doen om meer in jezelf te geloven. Hierbij valt te denken aan het trots zijn op wat je hebt gedaan of jezelf een compliment geven. Met de kinderen wordt besproken dat je niet in alles goed hoeft te zijn, maar dat je zelf het best weet of je je best hebt gedaan om iets te bereiken. Dit weet je pas achteraf. Ook dan kun je voor jezelf bedenken wat je misschien anders had kunnen doen. Wanneer dit niet het geval is, kun je ook tevreden zijn met het resultaat en trots zijn op wat je hebt bereikt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om zichzelf een compliment te geven, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vandaag was een bijzondere dag: Het was de laatste speelronde van Playing for Success. Deze dag zag er iets anders uit dan de andere speelrondes. De kinderen begonnen in tweetallen aan de opdracht ‘Een ei hoort erbij!’.
Een ei hoort erbij
Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. De kinderen krijgen een ei en materialen om een constructie om het ei heen te bouwen. De bedoeling is dat de kinderen samen nadenken over een constructie waarbij het ei heel blijft als je het van een bepaalde hoogte laat vallen. Eerst werken de kinderen hun constructie uit op papier en bedenken ze welke extra materialen ze nodig hebben. Wanneer ze voor hun constructie nog extra materialen willen kopen, kan dat voor vijf euro. Van tevoren rekenen de kinderen samen uit wat ze nog willen kopen en hoeveel ze daarvoor moeten betalen. Met de materialen gaan ze aan de slag en bouwen ze hun constructie. Aan het eind van opdracht wordt de constructie getest. Welk ei zal de val overleven en welke constructie is stevig genoeg? Tijdens deze opdracht staat het samenwerken en overleggen Daarnaast wordt er gewerkt aan de rekenvaardigheid (berekenen van de prijs van de extra materialen).
In de tweede helft bekeken we de filmpjes die de kinderen tijdens hun periode bij Playing for Success gemaakt hebben. Denk hierbij aan ‘videostar’ en ‘de lipdub’. Tot slot kregen de kinderen nog het e.e.a. van ons mee en was er voor iedereen nog een woord als afsluiting. We kijken met veel plezier terug op de samenwerking en hopen dat de kinderen ook na Playing for Success aan hun leerdoelen blijven werken. Het evaluatieboekje hebben de kinderen mee naar huis gekregen. Zo kunnen ze de tips nog eens teruglezen. We wensen iedereen het beste en wie weet: “Tot ziens!”
Wist u dat?
- Keano zijn constructie ‘the indestructable egg’ noemde?
- Jordy het vorige week leuk vond op de middelbare school?
- Luisa een speciale truc met een gum liet zien?
- Guusje samen met haar duo een mooie constructie bedacht waardoor het ei heel bleef?
- Yigit naar de kapper was geweest?
Voor de foto’s van deze laatste speelronde klik hier