Opdracht van de week: Vandaag voel ik me vrij om te dansen en te zingen
Deze opdracht van de week heeft alles te maken met de opdracht die we vandaag met de kinderen gingen doen: het opnemen van een lipdub. Hierbij kan je het soms spannend en/of eng vinden om voor een camera te staan. Met de kinderen hebben we besproken wat je kunt doen op het moment dat je iets moet doen wat je spannend vindt. Dat gevoel kun je niet veranderen. Wel kun je proberen hier mee om te gaan. Wat kun je doen om zelfverzekerd over te komen? Wat laat ik van mijzelf zien? Hoe presenteer ik mezelf op dat moment? Met de kinderen bespreken we dat je soms gewoon iets moet doen om te ervaren dat iets minder spannend is dan je van tevoren dacht. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vandaag stond een bijzondere dag op het programma: De Lipdub! Met de lipdub gaan we met het team van Playing for Success en de leerlingen een muziekclip opnemen. Het bijzondere aan de lipdub (oftewel muziekclip) is dat deze met de camera wordt opgenomen in 1 lange take zonder dat de camera stopt met opnemen. Dat wil zeggen dat alles logistiek goed gepland moet worden met de kinderen. Vragen zoals: waar ga je staan, wanneer moet je opkomen voor je dansje, welke looprichting moet je nemen zonder dat je in beeld verschijnt en welke tekst moet je uitspreken worden in de planning concreet gemaakt voor de leerlingen. Voor de pauze oefenen we met de leerlingen en de muziek. Dit doen we door eerst door een voorbeeldfilm te kijken van de lipdub op YouTube. Daarna verdelen we de teksten onder de kinderen. Hierna krijgen de leerlingen een plek toegewezen waar ze moeten staan. Daarna nog een tweede, derde en sommigen zelfs een vierde! In deze fase kunnen we aanpassingen maken en samen kijken wat werkt voor onze lipdub. Na de pauze gaan we met de echte camera oefenen en staat alles er meestal op na 4 keer opnemen. Het doel van de lipdub is dat we werken aan het zelfvertrouwen van de leerlingen, ze leren samenwerken en dat ze zichzelf durven te presenteren voor een camera. Vandaag ging het goed en de lipdub staat erop. De leerlingen hadden het er warm van! Dat kan ook niet anders na alle inspanningen van het heen en weer rennen. Het was een gezellige dag!
Wist u dat?
- Bruce kerstmuziek niet leuk vindt?
- Justin z’n fietssleutel op school was vergeten?
- Lotte wat te drinken inschonk achter de bar?
- Tessel doorzette bij turnen?
- Ruben danste voor de camera?
- Isa wil weten wie haar heeft met surprises?
- Olivier Sinterklaas met surprises viert?
Voor de foto’s van deze speelronde klik hier