Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
In de eerste helft werd er appeltaart gebakken, terwijl de andere kinderen aan de opdracht ‘Find it!’ en ‘In de Wolken’ werkten.
Appeltaart: Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.
Stan: Als iets niet werkt, doe ik het op een andere manier Vanshika: Ik kan samenwerken Steffie: Ik kom voor mezelf op!
Mika: Ik ben oké en jij bent oké Mike: Wat er ook gebeurt ik blijf waardevol Walid: Ik let op mezelf en kan negeren wat mij stoort
Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.
In de Wolken: Luca, Izabela en Dagmar Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een stripverhaal. Met elkaar bedenken de kinderen eerst een verhaal. Het verhaal moeten ze vervolgens in zes verschillende foto’s uitbeelden. Daarna mogen ze in en om het stadion hun foto’s maken. Als alle foto’s gemaakt zijn, gaat de groep terug naar het leercentrum waar ze de foto’s in een PowerPoint presentatie verwerken en er tekstballonnen aan toevoegen. Met elkaar maken de kinderen zo hun stripverhaal compleet. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren, computervaardigheden en de mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt tijdens de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt, of de kinderen open staan voor de ideeën van de anderen en op welke manier de kinderen zichzelf presenteren.
Find it!: Daan, Lucas, Archana en Anissa
Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Voor iedere twee minuten dat de kinderen geconcentreerd aan de opdracht werken, kunnen ze foto’s verdienen. Deze foto’s zijn in en om het stadion genomen. Met elkaar gaan de kinderen daarna op zoek naar de plekken waar de foto’s genomen zijn. Wanneer ze de plek gevonden hebben, moeten ze overleggen op welke manier ze op een zo origineel mogelijke manier op de foto gaan. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen, samenwerken en jezelf presenteren, staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Op welke manier gaan ze met de opdracht aan de slag? Behalve het taal- en/of rekenelement staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.
Goochelshow
Vandaag was het een bijzondere en speciale dag. De juffen verzorgden een goochelshow. Ze lieten hun trucjes aan de groep zien en bespraken met de kinderen wat er komt kijken bij het ‘presenteren voor een groep’. Dit sluit mooi aan bij het thema van deze week: zelfvertrouwen. Dit doen ze door middel van verschillende tips over zelfvertrouwen, die de kinderen zelf een aantal keer oefenen. Voorbeelden hiervan zijn “de Apenklop” (jezelf op borst om je moed in te boezemen) en “de Boom” (zo stevig staan als een boom als je een grote groep moet toespreken). De kinderen hebben met open mond gekeken! De kinderen leerden zelf trucs, die ze in tweetallen oefenden. Aan het eind van de dag presenteerden ze dit aan de rest van de groep. Hierbij mocht één kind de truc de truc laten zien en kondigde de ander zijn/haar duo aan. Tijdens deze speelronde wordt door de begeleiders gekeken naar de betrokkenheid van de kinderen en hoe ze op de goochelaars reageren. Vervolgens wordt gekeken naar hun houding tijdens het presenteren. Doen de kinderen wat met de tips die ze van de goochelaars krijgen? Hoe staan ze? Op welke manier presenteren ze zichzelf en hoe is hun stemgebruik daarbij? Aan het eind van de dag mochten de kinderen hun goocheldoosje mee naar huis nemen. Met elkaar kijken we terug op een geslaagde, magische dag!
Wist u dat?
- Daan zijn appeltaart thuis heeft gedeeld?
- Mike nu weet wat zijn kwaliteiten zijn?
- Anissa wel eens een aardbeienkwarktaart heeft gemaakt?
- Yumna er vandaag niet was?
- Lucas de nieuwe banners mooi vond?
- Walid vanmiddag gaat voetballen?
- Archana aan de opdracht van de week heeft gewerkt?
- Mika zijn moeder vaak helpt in de keuken?
- Vanshika een smiley op haar appeltaart maakte?
- Izabela vaak met de lift mocht?
- Steffie afgelopen weekend naar de camping is geweest?
- Luca deze week sushi heeft gemaakt?
- Dagmar haar feesthoed op had?
- Stan binnenkort een weekend weg gaat?
Voor foto’s van deze speelronde klik https://www.facebook.com/pfsdenhaag