De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier
De en komende week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
In de eerste helft werkte de kinderen in hun vaste ‘team’ verder aan opdrachten die horen bij het oprichten van hun voetbalclub.
Het Elftal: Amin, Tyronne, Marjely en Luvena Bij deze opdracht maken de kinderen verschillende producten voor de fan shop van hun voetbalclub om te verkopen. Na het bekijken van een filmpje over de opdracht en het lezen van het stappenplan, overleggen de kinderen over wie wat gaat maken. Zo kunnen ze kiezen uit bijv. een doosje, een sleutelhanger, een button, krimpie dimpie, strijkkralen of een tasje. Ieder kind maakt iets anders. Nadat ze het ontwerp gemaakt hebben en aan de begeleider hebben laten zien, mogen ze starten met de opdracht. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen en samenwerken staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.
Marktplaats.nl: Sandra, Abdelgadir, Rabia en Denzel Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Het doel van de opdracht is om een spelers te kopen met een budget van 125.000.000 euro. Met elkaar kiezen de kinderen een opstelling en kopen dan hun spelers. Hierbij kunnen de kinderen kiezen uit aanvallers, middenvelders en verdedigers. Daarnaast kiezen ze nog een keeper en een trainer. Bij het maken van de berekeningen kunnen de kinderen gebruik maak van ‘echt’ geld of van een rekenmachine. Een combinatie van beiden mag natuurlijk ook. Het elftal dat ze uiteindelijk samenstellen verwerken ze in hun eerder gekozen opstelling. Het overleggen, samenwerken en rekenen staan tijdens deze opdracht centraal. Tijdens het werken aan de opdracht wordt door de begeleider gekeken naar de manier waarop er samengewerkt wordt en het overleg plaats vindt. Verder wordt er gekeken of de kinderen gebruik maken van het stappenplan (of ze bijv. een taakverdeling maken) en op welke manier ze de hulpmiddelen inzetten.
Na de pauze werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Walkie Talkie’ en ‘Videostar’
Walkie Talkie: Marjely & Abdelgadir, Luvena & Amin Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen en maken ze per duo gebruik van een walkie talkie. Eén duo blijft in de persruimte en geeft het andere duo aanwijzingen. Het andere duo mag het stadion door en moet opdrachten maken die horen bij een bepaalde plaats in het stadion. Als iedere opdracht gedaan is, kunnen de kinderen een letter verdienen. Alle letters vormen samen een woord. Halverwege wordt er van taak gewisseld. Het eerste duo gaat nu het duo het stadion door en het tweede duo zit in de ruimte van Playing for Success. Aan het eind van de opdracht moeten de kinderen proberen met de verdiende letters de naam van de dader te maken. Samenwerken, overleggen en doorzetten staat tijdens deze opdracht centraal.
Videostar: Sandra, Rabia, Tyronne en Denzel Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in en om het stadion hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.
Wist je dat?
– Rabia geholpen heeft met het presenteren van het dagprogramma? – Abdelgadir een nepbril heeft? – Amin naar de kapper is geweest? – Denzel in de vakantie bij zijn oma is gaan logeren? – Luvena in de vakantie met vriendinnen heeft afgesproken? – Tyronne een paar dagen naar België is geweest? – Marjely gebeld heeft met familie in Curaçao? – Sandra in de vakantie naar Polen is geweest? Voor de foto’s van deze speelronde klik hier