De opdracht van de week is: Vandaag doe ik alles met aandacht
Vandaag was de tweede speelronde van Playing for Success. Deze week kozen de kinderen hun eerste leerdoel. De komende weken kunnen de kinderen hier op school en thuis verder aan werken. De opdracht van de week staat in het teken van motivatie en staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Wat betekent het dat je ‘iets met zorg en aandacht’ doet? Wat levert het je op? Hierdoor leert het kind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen voor opdrachten en kan het fouten schelen wanneer je aandacht hebt voor een opdracht of bijv. een instructie. Daarnaast ziet het werk er vaak netter uit. Een compliment geven wanneer een kind met aandacht aan, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
De kinderen van Balans begonnen deze speelronde met de opdracht ‘Even Voorstellen’.
Even Voorstellen Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen zichzelf voor aan de hand van het programma Publisher. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou kunnen vertellen over jezelf. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het werken aan de computervaardigheden centraal.
In de tweede helft werkten de kinderen van Balans, samen met de kinderen van De Zonnestraal, in hun vaste groepje aan de opdracht ‘Geef het kleur’. Voor de kinderen van De Zonnestraal was dit hun eerste helft.
Geef het kleur
In hun vaste groepjes gaan de kinderen een voetbalclub oprichten. Met elkaar moeten ze nadenken over de naam, het logo en de kleuren van de verschillende tenues (uit, thuis en keeper). Nadat de kinderen dit eerst voor zichzelf hebben opgeschreven, wordt er overlegd en een voetbalclub opgericht. Vervolgens werd er een taakverdeling gemaakt en een werkt ieder kind aan een tenue of aan het logo. Het logo mocht uiteindelijk om een echt doek geschilderd worden. Wat zijn er weer originele voetbalclubs opgericht en mooie tenues ontworpen. Het resultaat wordt uiteindelijk in het leercentrum opgehangen. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.
Groep 1: Maaike, Jaydey, Kiera en Tess Groep 2: Anouk, Jade, Lieke Groep 3: Mika, Simone, Jeroen en Milou
Tijdens deze opdracht mochten er drie kinderen mee om een appeltaart te bakken.
Appeltaart Drie kinderen mochten al direct mee met juf Willie. Zij maakten samen een appeltaart. Dat waren: Simone en Jade. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.
Jade: Ik kan samenwerken Simone: Ik verander wat ik anders wil
Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal. Na deze opdrachten sloten de kinderen van Balans deze speelronde af. De kinderen van De Zonnestraal werkten vervolgens nog aan de opdracht ‘Even Voorstellen’.
Even Voorstellen Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen zichzelf voor aan de hand van het programma Publisher. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou kunnen vertellen over jezelf. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het werken aan de computervaardigheden centraal.
Wist je dat?
- Mika zijn lievelingsdier een zwarte panter is?
- Lieke een konijn als huisdier heeft?
- Jade graag naar de Efteling gaat?
- Simone bijna jarig is en haar eigen appeltaart dan wil opeten?
- Maaike hoopt dat ze een keer naar Londen gaat?
- Anouk een hamster heeft die Nugget heet?
- Jaydey gek is op koken?
- Tess volgende week een lang weekend weg is?
- Milou van knutselen houdt?
- Kiera naar de kapper was geweest?
- Jeroen zijn lievelingskleur blauw is?
Klik hier voor de foto’s van deze speelronde.