De opdracht van de week is: Vandaag vraag ik om hulp voor de dingen die ik niet begrijp
Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Een oplossing kan zijn: ‘hulp van een ander inschakelen’. Dit kan zijn een klasgenoot, maar ook een meester of een juf. Met de kinderen is besproken wat hier de voordelen van zijn. Zo weet je beter wat je moet doen waardoor je betere resultaten kunt behalen. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
De kinderen van Balans begonnen deze speelronde met de opdracht ‘Vloertje leggen’.
Vloertje leggen
Met Vloertje leggen gaan de kinderen in tweetallen aan de slag met het begrip vierkante meter. Door eerst een vierkante meter met vouwblaadjes neer te leggen, ontstaat het begrip van een ‘vierkante meter’ en het begrip ‘oppervlakte’. Daarna gaan ze de lengte en de breedte van de verschillende kleden in de grote ruimte (de Residentie) schatten en opmeten. Wanneer ze dat gedaan hebben, kunnen ze ook de oppervlakte berekenen. Met de kinderen wordt besproken op welke manier ze dit noteren. Tijdens deze opdracht staat het werken aan de rekenvaardigheden (metriek stelsel) centraal. Gedurende de opdracht wordt door een begeleider gekeken hoe de samenwerking en het overleg verloopt.
Na deze opdrachten sloten de kinderen van De Zonnestraal aan. Met elkaar werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Walkie Talkie’ en ‘Het Kriebelt’.
Walkie Talkie: Mika, Jaydey en Jeroen
Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen en maken ze per duo gebruik van een walkie talkie. Eén duo blijft in de persruimte en geeft het andere duo aanwijzingen. Het andere duo mag het stadion door en moet opdrachten maken die horen bij een bepaalde plaats in het stadion. Als iedere opdracht gedaan is, kunnen de kinderen een letter verdienen. Alle letters vormen samen een woord. Halverwege wordt er van taak gewisseld. Het eerste duo gaat nu het duo het stadion door en het tweede duo zit in de ruimte van Playing for Success. Aan het eind van de opdracht moeten de kinderen proberen met de verdiende letters de naam van de dader te maken. Samenwerken, overleggen en doorzetten staat tijdens deze opdracht centraal.
Het kriebelt De meisjes gingen vandaag in gesprek over de puberteit. Samen met juf Qwen en juf Manou werd er besproken waar je de puberteit aan kunt herkennen. Daarnaast werd een aantal veranderingen besproken en gekoppeld aan Playing for Success. Hoe ga je om met deze veranderingen? Wat zijn jouw grenzen en hoe kun je deze aangeven?
Na deze opdrachten sloten de kinderen van Balans deze speelronde af. De kinderen van De Zonnestraal werkten vervolgens nog aan de opdracht ‘Crazy 10’.
Crazy 10: Jade, Lieke en Mika
Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Nadat de kinderen hieraan gewerkt hadden, mochten de kinderen tweetallen vormen en een sportief circuit volgen. Hiermee konden de kinderen als team punten verdienen. Het sportieve element, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.
Wist je dat?
- Mika bij zijn oma vaak aardappels eet?
- Lieke nu weet wat haar kwaliteiten zijn?
- Jade met vlechten in geslapen heeft?
- Anouk blij is dat ze straks op maandag weer naar gym kan?
- Jaydey veel grapjes maakte?
- Tess liever naar PfS gaat dan de piepjestest doet?
- Milou haar nichtje kwam logeren?
- Kiera Videostar een leuke opdracht vond?
- Jeroen een nieuwe vogel heeft?
Voor de foto’s van deze speelronde klik hier