De opdracht van de week is: Vandaag voel ik me vrij om te dansen en te zingen
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Het kan zijn dat je verlegen bent en het lastig vindt om jezelf te presenteren. Met de kinderen wordt besproken dat het niet erg is als je verlegen bent. Belangrijk is dat ze weten hoe zichzelf moeten presenteren op het moment dat het van ze gevraagd wordt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vandaag stond de hele speelronde in het teken van de lipdub.
De lipdub
Met de lipdub gaan we met het team van Playing for Success en de leerlingen een muziekclip opnemen. Het bijzondere aan de lipdub (oftewel muziekclip) is dat deze met de camera wordt opgenomen in 1 lange take zonder dat de camera stopt met opnemen. Dat wil zeggen dat alles logistiek goed gepland moet worden met de kinderen. Vragen zoals: waar ga je staan, wanneer moet je opkomen voor je dansje, welke looprichting moet je nemen zonder dat je in beeld verschijnt en welke tekst moet je uitspreken worden in de planning concreet gemaakt voor de leerlingen. Voor de pauze oefenen we met de leerlingen en de muziek. Dit doen we door eerst door een voorbeeldfilm te kijken van de lipdub op YouTube. Daarna verdelen we de teksten onder de kinderen. Hierna krijgen de leerlingen een plek toegewezen waar ze moeten staan. Daarna nog een tweede, derde en sommigen zelfs een vierde! In deze fase kunnen we aanpassingen maken en samen kijken wat werkt voor onze lipdub. Na de pauze gaan we met de echte camera oefenen en staat alles er meestal op na 4 keer opnemen. Het doel van de lipdub is dat we werken aan het zelfvertrouwen van de leerlingen, ze leren samenwerken en dat ze zichzelf durven te presenteren voor een camera.
Wist u dat?
- Lucas blij was met z’n nieuwe tas?
- Rosalie er vandaag niet was?
- Bradley zich trots voelde, omdat hij aan zijn leerdoel had gewerkt?
- Dylano vertelde dat zijn ouders zijn getrouwd?
- Jadelynn er vandaag niet was?
- Iris een kijkje wilde nemen op de tribune?
- Baylee nieuwe schoenen had?
- Nilay blij is met haar bril?
- Ise een compliment vroeg aan meester Daan?
- Steffie achter de bar tevoorschijn kwam?
- Lana een 9,5 had voor haar topotoets?
- Yanou blij was dat ze minder trappen hoefde te lopen?
- Ela een goocheltruc met haar vader heeft geoefend?
- Kaylinn hielp met het uitdelen van de ADO’s?
Voor de foto’s van deze speelronde klik hier