Opdracht van de week: Vandaag zeg ik tegen mezelf: “Ik kan het!”
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze dag werd verzorgd door juf Sanja.
De eerste helft deden de kinderen een Kahoot-quiz over Playing for Success. D.m.v. stellingen moesten de kinderen aangeven wat ze de afgelopen weken bij Playing for Success hebben geleerd.
In de tweede helft mochten de kinderen kiezen waar ze aan wilden werken. Eén groepje ging aan de slag met de opdracht ‘Videostar’. Een ander groepje ging aan de slag met ‘Zingen en dansen’.
Videostar
Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in en om het stadion hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.
Zingen en dansen Bij deze opdracht mochten de kinderen bedenken wat ze wilden laten zien aan de rest van de groep. Hierbij moesten ze taken verdelen, bedachten ze een dansje en mochten ze deze presenteren. Zelfvertrouwen en jezelf presenteren stonden tijdens deze opdracht centraal.
Voor foto’s van deze speelronde klik hier