De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op!
Vandaag was alweer de laatste speelronde van Playing for Success. Het domein zelfstandigheid staat deze week centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan. Vandaag was alweer de laatste speelronde van Playing for Success. De kinderen begonnen deze speelronde met ‘Een ei hoort erbij’. Vier kinderen startten deze eerste helft met de opdracht ‘Vet hard’.
Een ei hoort erbij Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. De kinderen krijgen een ei en materialen om een constructie om het ei heen te bouwen. De bedoeling is dat de kinderen samen nadenken over een constructie waarbij het ei heel blijft als je het van een bepaalde hoogte laat vallen. Eerst werken de kinderen hun constructie uit op papier en bedenken ze welke extra materialen ze nodig hebben. Wanneer ze voor hun constructie nog extra materialen willen kopen, kan dat voor vijf euro. Van tevoren rekenen de kinderen samen uit wat ze nog willen kopen en hoeveel ze daarvoor moeten betalen. Met de materialen gaan ze aan de slag en bouwen ze hun constructie. Aan het eind van opdracht wordt de constructie getest. Welk ei zal de val overleven en welke constructie is stevig genoeg? Tijdens deze opdracht staat het samenwerken en overleggen Daarnaast wordt er gewerkt aan de rekenvaardigheid (berekenen van de prijs van de extra materialen).
Vet hard Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Samen moeten ze verschillende beweegactiviteiten (lopen, rennen, traplopen) uitvoeren, waarbij hun hartslag wordt gemeten. Nadat ze dat gedaan hebben, worden de resultaten in een grafiek verwerkt. Rekenen, samenwerken en bewegen, staan bij deze opdracht centraal.
Met elkaar sloten we de periode van Playing for Success af. Samen met de kinderen bekeken we de de lipdub, de filmpjes van ‘Take One’, de vlog en de strips van ‘In de Wolken’.
Klik hier om de vlog van Julian, Quinten, Lynn en Bradley te bekijken. De lipdub en de filmpjes van ‘Take One’ kunnen we helaas niet laten zien, omdat we niet van alle ouders toestemming hebben om beeldmateriaal te plaatsen.
Tot slot kregen de kinderen nog hun certificaat en niet te vergeten de beloning voor het ADO-bord! We wensen iedereen het beste en wie weet ‘Tot ziens!’
Voor de foto’s van deze speelronde klik hier