De opdracht van de week is: Vandaag begroet ik mensen met een glimlach
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen wat het ‘hebben van zelfvertrouwen’ betekent en op welke manier je dit kunt laten zien. Met de kinderen wordt besproken dat je goed bent zoals je bent en dat je je eigen keuzes mag maken. Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat je jezelf mag zijn. Om zelfverzekerd over te komen, kun je mensen begroeten met een glimlach. Hier moet je zelfverzekerd voor zijn om dit te kunnen. Daarmee laat je een open houding zien en help je zelf mee om contact te maken met anderen. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
In de eerste helft werkten alle kinderen in tweetallen aan de opdracht ‘Sleutels’.
Sleutels Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken en zelfvertrouwen. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Het tweetal met de meeste sleutels mag als eerst een rekenopdracht kiezen. Hierbij valt te denken aan het rekenen met procenten, breuken, keersommen, verhaaltjessommen, klokkijken of het rekenen met grote getallen. Daarnaast zijn de opdrachten in drie verschillende niveaus verdeeld. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen hierover in gesprek gaan en kunnen toepassen wat er is besproken. Hoe verloopt de samenwerking? Wat kiezen de kinderen voor rekenopdracht (kiezen ze voor de makkelijkste opdracht? Of gaan ze juist aan de slag met een moeilijkere opdracht) en op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag?
In de tweede helft werkten de kinderen in groepjes aan de lipdub.
Met de lipdub gaan we met het team van Playing for Success en de leerlingen een muziekclip opnemen. Het bijzondere aan de lipdub (oftewel muziekclip) is dat deze met de camera wordt opgenomen in 1 lange take zonder dat de camera stopt met opnemen. Dat wil zeggen dat alles logistiek goed gepland moet worden met de kinderen. Vragen zoals: waar ga je staan, wanneer moet je opkomen voor je dansje, welke looprichting moet je nemen zonder dat je in beeld verschijnt en welke tekst moet je uitspreken worden in de planning concreet gemaakt voor de leerlingen. Voor de pauze oefenen we met de leerlingen en de muziek. Dit doen we door eerst door een voorbeeldfilm te kijken van de lipdub op YouTube. Daarna verdelen we de teksten onder de kinderen. Hierna krijgen de leerlingen een plek toegewezen waar ze moeten staan. Daarna nog een tweede, derde en sommigen zelfs een vierde! In deze fase kunnen we aanpassingen maken en samen kijken wat werkt voor onze lipdub. Vandaag hebben we de eerste plekken geoefend. Volgende week gaan we hiermee verder.
Wist u dat?
- Elif doorzette bij Sleutels?
- Rosalina veel complimenten kreeg?
- Tolin volgende week Olympiade heeft?
- Dylaja voor zichzelf opkwam?
- Sulaiman zijn bril op had?
- DJ in de pauze op de tribune speelde?
- Morgan thuis zelf appeltaart gaat maken?
- Neo zijn tekst van de lipdub meezong?
- Vinz op school een poppenshow had?
- Kayden een nieuw kast heeft gekregen?
Voor de foto’s van deze speelronde klik hier