Speelronde 10

Opdracht van de week: Vandaag zeg ik duidelijk wat ik bedoel

Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Hierbij is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat je lastig vindt of wat je nodig hebt om een taak/opdracht naar behoren uit te voeren. Wanneer je dat doet, kunnen anderen rekening met je houden en met jou nadenken over een (mogelijke) oplossing.

Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Bij binnenkomst maakten de kinderen een vragenlijst op de computer (Oberon).

Oberon

Oberon is een vragenlijst die de kinderen op de computer invullen. Als organisatie willen wij graag weten wat de kinderen in de periode dat ze bij Playing for Success zijn geweest, hebben geleerd. De vragenlijst bestaat uit twintig stellingen, waarbij de kinderen steeds antwoord moeten geven op de vraag: “Hoe gaat dat nu?” Zo krijgen ze bijvoorbeeld de stelling: ‘Meepraten in een discussie’. De kinderen moeten dan terugdenken aan de tijd dat ze aan Playing for Success begonnen en zichzelf vervolgens de vraag stellen: “Hoe gaat dat nu?”. Hierbij kunnen ze kiezen uit vijf verschillende antwoorden: veel slechter, slechter, hetzelfde, beter of veel beter. De antwoorden worden verzonden en de uitslagen gebruiken we als feedback voor ons programma.

In de eerste helft gingen de kinderen aan de slag met de opdrachten ‘Hit ‘m’ en ‘Kikkerbecool’.

Hit ‘m:                                                                                                                                                  Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. In hun tweetal werken ze drie verschillende onderdelen van een circuit af: gooien, schieten en rollen. Voordat ze hiermee gaan beginnen, wordt er onderling afgesproken wat ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’ is. Per onderdeel krijgt het tweetal tien minuten de tijd om hun opdracht wisselend uit te voeren. Wanneer de een aan de beurt is, is het aan de ander van het tweetal om de score bij te houden d.m.v. turven. Als alle opdrachten door alle tweetallen zijn gedaan, berekent ieder kind (met hulp van een begeleider) van één onderdeel zijn/haar percentages ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’. Behalve de rekenvaardigheid (het omzetten van een score naar een percentage), staan bij deze opdracht ook het overleggen en samenwerken centraal.

Kikkerbecool –spel                                                                                                                         Bij deze opdracht gaan de kinderen d.m.v. een bordspel met elkaar in gesprek over bepaalde situaties. Vragen als: Wat zou jij doen? Hoe zou jij reageren?, staan hierbij centraal. In sommige gevallen moet kinderen situaties een situaties naspelen en bepalen hoe ze op elkaar reageren. Onderwerpen waar de kinderen met elkaar over in gesprek gingen hadden te maken met sociale vaardigheden, opkomen voor jezelf en omgaan met pesten en plagen. 

Tijdens het spelen van dit spel is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan, elkaars antwoorden te respecteren en belangstelling te hebben voor wat iemand zegt. Het spel is een reis door zee op weg naar de coole kikker, die lekker op het strand ligt. Terwijl je dwars door de haaien en de krokodillen beweegt, over de nijlpaardenbrug springt en het orakel van de vulkaan raadpleegt, geef je antwoord op de vragen van de rode, groene, gele of blauwe kaartjes die door de andere kinderen worden voorgelezen en zo kun je een fiche verdienen. Wanneer de groep iemands antwoord waardeerde, kreeg dit kind ook een fiche. Degene die het eerste bij de coole kikker was aangekomen had gewonnen, maar daarna moest dit kind natuurlijk wel een ander kind helpen dat nog niet zo ver was! Degene die de meeste fiches heeft had was de vragenkampioen.

In de tweede helft wisselden we van activiteit en gingen de kinderen aan de slag met de opdracht die ze nog niet hadden gedaan. Zodoende hebben alle kinderen beide activiteiten gedaan.

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

 

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.