Vandaag was de derde bijeenkomst voor de kinderen van groep 2. Het thema waar we vandaag aan werkten, was motivatie. Met elkaar bespraken wat er allemaal hoort bij motivatie. Wat is motivatie en op welke manier kun je hieraan werken? Door positief te denken en tegen jezelf te zeggen dat je iets kunt, kan helpen. Tijdens de verschillende opdrachten van vandaag kwam dat terug. De opdracht van de week koppelden we aan het thema van vandaag.
De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan. Om ook de rest van de week nog aan deze opdracht te denken en te kunnen werken, hebben alle kinderen een kaartje meegekregen met de opdracht van de week ‘Ook al zit het even tegen, ik geef niet op, ik zet door!’ Wie lukt het om ook de rest van de week nog door te zetten?
We begonnen deze dag met de opdrachten ‘Boter, kaas en eieren’, ‘Steen, papier, schaar’ en ‘Run’.
Boter, kaas & eieren
Net zoiets als het gewone boter, kaas & eieren. Alleen moesten de kinderen nu in twee verschillende teams zo snel mogelijk proberen om een horizontale, verticale of diagonale lijn te maken. Deze opdracht werd in verschillende team-samenstellingen uitgevoerd.
Steen, papier, schaar
Bij deze opdrachten stonden twee groepjes tegenover elkaar. Om de beurt legden de kinderen om de beurt een zelfde parcours af. Van ieder groepje mocht steeds één kind starten. Onderweg kwamen de kinderen elkaar ergens tegen. Op deze plek, mochten ze steen, papier, schaar doen. De winnaar mocht door met het parcours. De verliezer moest terug naar zijn/haar groepje en sloot achteraan in de rij. Van het verliezende groepje mocht direct de volgende starten. Dit werd net zo lang gedaan totdat één groep de overkant had gehaald.
Run!
In de topsporthal kregen de kinderen een heuse hardlooptraining. Na een rondje inlopen, deden de kinderen verschillende loopoefeningen. Zo leerden ze hoe ze moesten starten en welke verschillende loopbewegingen er zijn. Deze werden in twee groepen geoefend. Vervolgens werd er in twee groepen een wedstrijd gelopen. Er kwamen allerlei vormen aan bod, waarbij de nadruk vooral lag op wat je doet als het moeilijk wordt of als je even iets niet begrijpt.
Na de pauze gingen we naar buiten. In het Zuiderpark gingen we naar een sportveldje waar de kinderen de opdracht ‘Power’ uit voerden.
Power!
De kinderen gingen in tweetallen verschillende korte opdrachten langs die ze een minuut lang moesten uitvoeren. Zo moesten ze bijv. een sprintje trekken, een minuut lang met hun ogen dicht op één been staan of een kikkersprong maken. De taak van de ander was om zijn/haar duo te motiveren of aanwijzingen te geven. Het aanmoedigen (of aanwijzingen geven) bleek vaak nog lastiger dan de opdracht zelf. Iedereen deed zijn best, heeft doorgezet en alle onderdelen uiteindelijk gedaan.
Het was weer gezellig en leerzaam. Volgende week gaan we aan de slag met het thema zelfstandigheid. Tot volgende week!
Voor foto’s van deze dag klik hier