Dag 4

Opdracht van de week: Vandaag ga ik niets uit de weg, ook niet de moeilijke dingen

Vandaag was alweer de vierde speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Het domein motivatie staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

Alle opdrachten deden we vandaag lekker buiten in het Zuiderpark. We begonnen deze dag met het circuit.

Circuit

Tijdens het circuit worden er verschillende spellen gespeeld die vooral te maken hebben met emoties. N.a.v. de verschillende spellen wordt door de begeleiders geprobeerd hierover met de kinderen in gesprek te gaan. Er wordt gekeken naar de mate waarin het kind een gesprek aangaat. Durft het open te zijn? Stelt het kind vragen aan de ander?

Lekker in je vel

Bij het spel ‘Lekker in je vel’ kiest een kind een emotie om uit te beelden. Eén kind heeft zijn ogen dicht en weet dus niet welke emotie uitgebeeld gaat worden. Vervolgens moet het kind dat met zijn ogen dicht zat, raden welke emotie de andere kinderen uitbeelden. Wanneer de emotie geraden is, wordt er een gesprek gevoerd over de desbetreffende emotie. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Laten de kinderen hun emoties zien? Hoe doen ze dat? Gaan de kinderen hierover met elkaar in gesprek en wat is hun houding tijdens dit gesprek? Mondelinge taalvaardigheid en het tonen van emoties staat tijdens dit gesprek centraal.

Ik ben steengoed (kwartetspel)

‘Ik ben steengoed’ is een kwartetspel dat gaat over emoties. Het is de bedoeling dat kinderen een kwartet proberen te maken. Voorbeelden van onderwerpen die ter sprake komen zijn: ‘rillers’, ‘blije gevoelens’, ‘nare gevoelens’ en ‘visualiseren’. Wanneer een kind een kwartet heeft (of al eerder) wordt over de verschillende gevoelens met het groepje het gesprek aan gegaan. Tijdens deze opdracht wordt gekeken naar de interactie tussen de kinderen en de manier waarop het kind hierover in gesprek gaat.

Dobbel en vertel

Bij het ‘Dobbel en Vertel’ rollen de kinderen met een grote dobbelsteen (met vragen). Vervolgens gaan ze met elkaar over de vraag in gesprek.

Na de pauze gingen we aan de slag met de opdracht ‘Power!’

Power!

De kinderen gingen in tweetallen verschillende korte opdrachten langs die ze een minuut lang moesten uitvoeren. Zo moesten ze bijv. een sprintje trekken, een minuut lang met hun ogen dicht op één been staan of een kikkersprong maken. De taak van de ander was om zijn/haar duo te motiveren of aanwijzingen te geven. Het aanmoedigen (of aanwijzingen geven) bleek vaak nog lastiger dan de opdracht zelf. Iedereen deed zijn best, heeft doorgezet en alle onderdelen uiteindelijk gedaan.

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in Carolusschool & Helen Parkhurst, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.