Speelronde 6

De opdracht van de week is: Vandaag werk ik in goede  harmonie samen

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken. Wanneer kinderen samenwerken, wordt er overlegd en is het belangrijk dat kinderen openstaan voor de ideeën van anderen. Het kan zijn dat je verschillende ideeën hebt. Dat is niet erg. De vraag is hoe je daar mee omgaat. Zo kan je hierover ook met elkaar in gesprek gaan en ideeën combineren. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Deze speelronde begonnen de kinderen in hun vaste groepje met de opdrachten ‘Marktplaats.nl’ en ‘Het Elftal’.

Marktplaats.nl: Koen, Johann en Najomy

Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Het doel van de opdracht is om een spelers te kopen met een budget van 125.000.000 euro. Met elkaar kiezen de kinderen een opstelling en kopen dan hun spelers. Hierbij kunnen de kinderen kiezen uit aanvallers, middenvelders en verdedigers. Daarnaast kiezen ze nog een keeper en een trainer. Bij het maken van de berekeningen kunnen de kinderen gebruik maak van ‘echt’ geld of van een rekenmachine. Een combinatie van beiden mag natuurlijk ook. Het elftal dat ze uiteindelijk samenstellen verwerken ze in hun eerder gekozen opstelling. Het overleggensamenwerken en rekenen staan tijdens deze opdracht centraal. Tijdens het werken aan de opdracht wordt door de begeleider gekeken naar de manier waarop er samengewerkt wordt en het overleg plaats vindt. Verder wordt er gekeken of de kinderen gebruik maken van het stappenplan (of ze bijv. een taakverdeling maken) en op welke manier ze de hulpmiddelen inzetten.

Het Elftal: Zanta, Adina, Ghozi

Het doel van de opdracht is dat alle kinderen zelfstandig een gedicht maken, een zgn. elfje: Een gedicht dat uit elf woorden bestaat. De kinderen beginnen met het maken van een woordweb van hun eigen voetbalclub. Van dit woordweb kiezen ze één woord uit waar ze uiteindelijk hun elfje over maken. Nadat het woordweb is gemaakt, gaan de kinderen hun idee uitwerken. Dit doen ze eerst in het klad. Daarna werken ze hun idee uit op papier. Aan het eind hebben de kinderen hun eigen elfje en een bijhorende tekening. Bij deze creatieve opdracht staat het overleggensamenwerken en het werken met taal centraal. Begeleiders letten tijdens deze opdracht op de houding van de kinderen en de manier waarop ze met een opdracht aan de slag gaan. Op welke manier wordt het stappenplan gebruikt? In welke mate werken de kinderen zelfstandig aan de opdracht en wat doen ze met de tips die ze van de begeleider krijgen?

Maak het maar: Guido, Younes, Rafaela en Ilaysha

Bij deze opdracht maken de kinderen verschillende producten voor de fan shop van hun voetbalclub om te verkopen. Na het bekijken van een filmpje over de opdracht en het lezen van het stappenplan, overleggen de kinderen over wie wat gaat maken. Zo kunnen ze kiezen uit bijv. een doosje, een sleutelhanger, een button, krimpie dimpie, strijkkralen of een tasje. Ieder kind maakt iets anders. Nadat ze het ontwerp gemaakt hebben en aan de begeleider hebben laten zien, mogen ze starten met de opdracht. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen en samenwerken staan tijdens deze opdracht centraal.

De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.

Tijdens deze opdrachten waren er vier kinderen die een appeltaart mochten bakken.

Appeltaart

Vier kinderen mochten al direct mee met juf Esmée. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.  

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenenbegrijpend lezensamenwerken en overleggen centraal.

 

In de tweede helft gingen de kinderen in tweetallen aan de slag met de opdracht ‘Sleutels’.

Sleutels

Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken en zelfvertrouwen. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Het tweetal met de meeste sleutels mag als eerst een rekenopdracht kiezen. Hierbij valt te denken aan het rekenen met procenten, breuken, keersommen, verhaaltjessommen, klokkijken of het rekenen met grote getallen. Daarnaast zijn de opdrachten in drie verschillende niveaus verdeeld. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen hierover in gesprek gaan en kunnen toepassen wat er is besproken. Hoe verloopt de samenwerking? Wat kiezen de kinderen voor rekenopdracht (kiezen ze voor de makkelijkste opdracht? Of gaan ze juist aan de slag met een moeilijkere opdracht) en op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag?

Wist u dat?

  • Adina lekker weer had in Spanje? 
  • Ghozi nu weet wat zijn kwaliteiten zijn? 
  • Ilaysha een verjaardag van haar nichtje had? 
  • Rafaela met haar moeder naar de bioscoop is geweest? 
  • Adrian naar Giethoorn is geweest? 
  • Najomy in de vakantie twee verjaardagen had? 
  • Johann veel ijsjes heeft gegeten in Budapest? 
  • Lisa cup cakes heeft gebakken? 
  • Bo heel blij keek toen ze hoorde dat ze appeltaart mocht maken? 
  • Koen bij z’n oma is wezen logeren? 
  • Guido na Playing for Success naar korfbal gaat? 
  • Zanta in de vakantie naar België is geweest? 
  • Younes in de vakantie is wezen zwemmen? 
  • Lynn altijd blij kijkt op foto’s? 

Voor de foto’s van deze speelronde klik  hier

 

 

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.