Week 3

De opdracht van de week is: Vandaag weet ik dat ik niet in alles goed hoef te zijn. Ik ben goed genoeg.

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’.

Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij zelfvertrouwen en wat je kunt doen om meer in jezelf te geloven. Hierbij valt te denken aan het trots zijn op wat je hebt gedaan of jezelf een compliment geven. Met de kinderen wordt besproken dat je niet in alles goed hoeft te zijn, maar dat je zelf het best weet of je je best hebt gedaan om iets te bereiken. Dit weet je pas achteraf. Ook dan kun je voor jezelf bedenken wat je misschien anders had kunnen doen. Wanneer dit niet het geval is, kun je ook tevreden zijn met het resultaat en trots zijn op wat je hebt bereikt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om zichzelf een compliment te geven, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Deze bijeenkomst begonnen we met ‘Wat doe ik?’ en ‘Memory’.

Wat doe ik?

Bij deze opdracht hebben de kinderen een kaartje van een sport achter hun rug. Op dat kaartje staat een foto van een sport. De kinderen weten zelf niet wat er op hun kaartje staat. Door gesloten vragen te stellen (het antwoord mag dus alleen ‘ja’ of ‘nee’ zijn), moeten ze er achter zien te komen welke sport ze beoefenen. Contact maken en vragen stellen staan bij deze opdracht centraal.

Memory

Memory, maar dan anders. Ook nu in twee teams en in estafettevorm. Op welke manier kun je er voor zorgen dat je zo snel mogelijk alle kaarten gevonden hebt? Ook deze opdracht werd in wisselende samenstellingen uitgevoerd.

 

Na de pauze gingen we met de hele groep naar de dojo voor de opdracht ‘Samen zijn we sterk!’

Samen zijn we sterk!

Het werken aan zelfvertrouwen staat bij deze opdracht centraal. Aan het begin van de opdracht werden de regels van de dojo met de kinderen besproken: respect voor elkaar en de docent, grenzen aangeven en zorgvuldig omgaan met spullen. Tijdens verschillende oefeningen, kregen de kinderen de kans om elkaar uit te dagen. Hierbij wisselden ze steeds van duo. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld proberen elkaar om te draaien. Hierbij lag één kind op zijn of haar buik en moest de ander proberen de persoon op zijn/haar rug te leggen. Daarnaast werden er oefening gedaan waarbij het belangrijk was dat kinderen ‘stevig’ bleven staan.

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.