Opdracht van de week: Vandaag geef ik mijn grenzen aan
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je altijd je grenzen aan mag geven. Wanneer je iets niet fijn vindt of iets niet wil, mag je dit tegen een ander zeggen. Je kunt dan zeggen: “Nee, dat wil ik niet” of: “Nee, dat vind ik niet fijn”. Daarnaast kunnen kinderen ook zeggen wat ze wel graag willen. Met de kinderen bespreken we dat hierbij je houding en stemvolume ook belangrijk zijn. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze speelronde begonnen we met de hele groep aan de opdracht ‘Samen zijn we sterk!’
Samen zijn we sterk!
Het werken aan zelfvertrouwen staat bij deze opdracht centraal. Aan het begin van de opdracht werden de regels van de dojo met de kinderen besproken: respect voor elkaar en de docent, grenzen aangeven en zorgvuldig omgaan met spullen. Tijdens verschillende oefeningen, kregen de kinderen de kans om elkaar uit te dagen. Hierbij wisselden ze steeds van duo. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld proberen elkaar om te draaien. Hierbij lag één kind op zijn of haar buik en moest de ander proberen de persoon op zijn/haar rug te leggen. Daarnaast werden er oefening gedaan waarbij het belangrijk was dat kinderen ‘stevig’ bleven staan.
Na de pauze werkten de kinderen individueel en zelfstandig aan de opdracht ‘Even Voorstellen’.
Even Voorstellen
Bij ‘Even Voorstellen’ gaan de kinderen elkaar beter leren kennen. Ze nemen bij elkaar een interview af en presenteren de ander aan het eind van de opdracht aan de rest van de groep. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou kunnen vertellen over jezelf. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en presenteren voor de groep centraal.
Voor foto’s van deze dag klik hier