Vandaag was de eerste bijeenkomst van Playing for Success voor de kinderen van De Wissel en De Vijver. Deze eerste bijeenkomst stond vooral in het teken van kennismaken en samenwerken. Zo maakten we kennis met elkaar en met de verschillende ruimtes in de Sportcampus.
Iedere week hebben we ook een opdracht van de week. Deze week was dat: Vandaag neem ik de uitdaging aan! Het kennismaken staat hierbij centraal. Wat doe je als je met iemand kennis maakt? Welke vragen stel je aan iemand die je nog niet zo goed kent? De kinderen die vandaag bij ons komen, kennen vaak wel de kinderen van hun eigen school, maar hoe maak je kennis met de kinderen van de andere school. Zo kun je iemand een hand geven en jezelf voorstellen. Daarnaast kan je wat vragen stellen om de ander beter te leren kennen. Voorbeelden hiervan zijn: Hoe heet jij?, Op welke school zit jij?, In welke groep zit je?, Wat doe je graag in je vrije tijd?, enz. Deze vragen konden de kinderen vandaag aan elkaar stellen, maar kunnen ze ook in iedere andere situatie, waarin ze terecht komen, stellen. Een compliment geven wanneer het is gelukt om aan iemand een vraag te stellen, vergroot het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat het kennis maken met een onbekende niet ‘eng’ of ‘raar’ hoeft te zijn. Wie gaat de rest van de week de uitdaging aan?
Deze speelronde begonnen we met een rondleiding. We namen een kijkje bij de verschillende zalen van de Sportcampus. Zo zagen we de turnzaal, het volleybalveld en o.a. de topsporthal. De kinderen moesten goed opletten, want de informatie die verteld werd, hadden ze ook weer nodig bij het spel dat we daarna deden: ‘Ren je Rot’.
Na de pauze gingen we aan de slag met de opdrachten ‘Ren je rot’ en ‘De weg van de vlieg’.
Ren je Rot
Met elkaar moeten de kinderen op zoek naar vragen die verspreid zijn in de ruimte. De kaarten liggen omgekeerd en door elkaar heen, zodat de kinderen niet kunnen zien waar de vragen liggen. Van tevoren wordt met het team overlegd in welke volgorde de kinderen gaan rennen. Om beurten gaan de kinderen op zoek naar het nummer van hun vraag en zodra ze deze gevonden hebben, onthouden ze deze vraag en ‘nemen’ ze deze mee naar hun groepje. Daarna is het de bedoeling dat de kinderen met elkaar overleggen over het antwoord. Het volgende kind mag pas rennen op het moment dat het antwoord is opgeschreven. Het antwoord kan opgeschreven worden door een begeleider, maar ook door een kind uit het groepje. Voordat ze op zoek gaan naar de volgende vraag, krijgen ze de opdracht om een korte beweegactiviteit uit te voeren. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: tonen ze initiatief of zijn ze juist afwachtend? Hoe verloopt de samenwerking en het overleg en wat is de rol van het individuele kind hierin?
De weg van de vlieg
Bij deze opdracht gaat het om motivatie en samenwerken. De kinderen bepalen d.m.v. ‘steen, papier, schaar’ wie wint. De winnaar mag verderop in de zaal op zoek naar de kaart van een vlieg. Daarna gaat hij/zij weer terug en wordt opnieuw bepaald wie er mag lopen. Zo gaan de kinderen net zo lang door totdat de laatste kaart (draak) gepakt is.
Het was een gezellige eerst bijeenkomst en kijken al uit naar volgende week!
Voor foto’s van deze dag klik hier