Week 5

Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben

Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

We begonnen deze bijeenkomst met een opdracht in de danszaal: ‘Hier ben ik!’

Hier ben ik!

Tijdens deze opdracht krijgen de kinderen een dansles. Ze starten in de danszaal met het begin van een dans die ze van een begeleider krijgen. Deze wordt eerst geoefend. Daarna mogen de kinderen in groepjes dingen (bijv. bewegingen) aan deze dans toevoegen en oefenen. Tot slot mogen ze hun eigen bedachte dans aan de rest van de groep presenteren. Jezelf presenteren en werken aan zelfvertrouwen staan tijdens deze opdracht centraal.

Na de pauze gingen we met de hele groep naar een gymzaal voor de opdracht ‘Speurtocht Extreme’. 

Speurtocht Extreme

In twee groepen gingen de kinderen het Zuiderpark in. De kinderen kregen bij de start van de opdracht een fotoblad. Met elkaar gingen ze op zoek naar verschillende locaties in en om de Sportcampus. Bij iedere locatie kregen de kinderen een opdracht, waarbij ze een letter konden verdienen. De letter konden ze verdienen door samen de opdracht uit te voeren door bijv. te overleggen en naar elkaar te luisteren. De letters die de kinderen konden verdienen, vormden samen. Samenwerken, overleggen en je mening geven stonden tijdens deze opdracht centraal.

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in De Vijver & De Wissel, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.