Opdracht van de week: Vandaag geef ik mijn grenzen aan
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je altijd je grenzen aan mag geven. Wanneer je iets niet fijn vindt of iets niet wil, mag je dit tegen een ander zeggen. Je kunt dan zeggen: “Nee, dat wil ik niet” of: “Nee, dat vind ik niet fijn”. Daarnaast kunnen kinderen ook zeggen wat ze wel graag willen. Met de kinderen bespreken we dat hierbij je houding en stemvolume ook belangrijk zijn. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze speelronde begonnen we met de helft van de groep met het bakken van een appeltaart.
Appeltaart
Vandaag maakten twee groepjes kinderen een eigen appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje dat ze aan het begin van de opdracht krijgen. Dit coaching kaartje past bij het leerdoel waar met het kind over gesproken is. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.
Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.
Tijdens het bakken van de appeltaart gingen de andere kinderen aan de slag met verschillende opdrachten op het gebied van zelfvertrouwen.
Lef:
Hoe stel je jezelf voor en op welke manier presenteer je jezelf aan een ander? Dat het belangrijk is dat je rechtop staat en met een duidelijke stem praat, werd met de kinderen besproken en geoefend tijdens de opdracht ‘Lef’. Je hebt er immers lef voor nodig om jezelf te laten zien.
Op handen en voeten:
Bij deze opdracht staat het samenwerken centraal. De kinderen krijgen de opdracht om met een bepaald aantal handen en/of voeten naar de overkant te lopen. Met elkaar moeten de kinderen overleggen hoe ze dat willen doen. Daarna voeren ze hun van tevoren bedachte plan samen uit. De begeleiders kijken tijdens deze opdracht of de kinderen daadwerkelijk overleggen en zich aan de taakverdeling houden.
Dobbel en vertel
Bij het ‘Dobbel en Vertel’ rollen de kinderen met een grote dobbelsteen (met vragen). Vervolgens gaan ze met elkaar over de vraag in gesprek.
Na de pauze deden we met de hele groep het ‘Samen zijn we sterk!’.
Samen zijn we sterk!
Het werken aan zelfvertrouwen staat bij deze opdracht centraal. Aan het begin van de opdracht werden de regels van de dojo met de kinderen besproken: respect voor elkaar en de docent, grenzen aangeven en zorgvuldig omgaan met spullen. Tijdens verschillende oefeningen, kregen de kinderen de kans om elkaar uit te dagen. Hierbij wisselden ze steeds van duo. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld proberen elkaar om te draaien. Hierbij lag één kind op zijn of haar buik en moest de ander proberen de persoon op zijn/haar rug te leggen. Daarnaast werden er oefening gedaan waarbij het belangrijk was dat kinderen ‘stevig’ bleven staan.
Voor foto’s van deze dag klik hier