Week 3

De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

We begonnen deze bijeenkomst met de fotospeurtocht.

Fotospeurtocht

In drie groepen gingen de kinderen op zoek naar foto’s die in de sportcampus zijn genomen. Bij iedere locatie van de foto kregen de kinderen een opdracht die ze samen uit moesten voeren. Wanneer de opdracht op de juiste manier was uitgevoerd, kregen de kinderen een puzzelstuk. Aan het eind van de opdracht mochten ze samen de puzzel maken. Samenwerken, overleggen en je mening geven stonden tijdens deze opdracht centraal.

Na de pauze gingen we met de hele groep naar de gymzaal voor de ‘Teamsporten’.

Teamsporten:

Voor deze opdracht gingen de kinderen naar de gymzaal waar de kinderen verschillende teamsporten gingen doen: hockey, lummelen met een basketbal en voetbal. Hierbij werd aan de kinderen overgelaten op welke manier ze bijv. hun teams maakten. Vervolgens ging ieder groepje alle sporten af, zodat ze aan het eind van de opdracht alle sporten een keer gedaan hadden. Samenwerken en zelfstandig werken stonden tijdens deze verschillende opdrachten centraal.

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in Helen Parkhurst & De Vuurtoren, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.