De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op
Vandaag was alweer de vierde bijeenkomst van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Deze week staat de opdracht van de week in het teken van motivatie. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
We begonnen deze bijeenkomst met een opdracht in de zaal: ‘Zoek het uit!’
Zoek het uit!
In een sportzaal stonden tien korte opdrachten klaar waarbij kinderen iets moesten doen. Denk hierbij aan het lopen over een lijn, het hooghouden van een tennisbal of het schieten met een bal tussen twee pionnen. Bij iedere opdracht lag een formulier klaar met een beschrijving van de opdracht (en een tekening). Deze moesten de kinderen eerste lezen, voordat ze aan de opdracht konden beginnen. Het aantal behaalde punten werd omgezet in een score die de kinderen moesten opschrijven. Nadat de kinderen alle onderdelen hadden gedaan, kregen ze de kans om hun eigen score te verbeteren en mochten ze één opdracht nog een keer doen.
Na de pauze deden we met de hele groep ‘Hier ben ik!’
Hier ben ik!
Tijdens deze opdracht krijgen de kinderen een dansles. Ze starten in de danszaal met het begin van een dans die ze van een begeleider krijgen. Deze wordt eerst geoefend. Daarna mogen de kinderen in groepjes dingen (bijv. bewegingen) aan deze dans toevoegen en oefenen. Tot slot mogen ze hun eigen bedachte dans aan de rest van de groep presenteren. Jezelf presenteren en werken aan zelfvertrouwen staan tijdens deze opdracht centraal.
Voor foto’s van deze dag klik hier