Week 5

De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op

Vandaag was alweer de vierde bijeenkomst van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Deze week staat de opdracht van de week in het teken van motivatie. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

We begonnen deze bijeenkomst met een speurtocht.

Fotospeurtocht

In drie groepen gingen de kinderen op zoek naar foto’s die in de sportcampus zijn genomen. Bij iedere locatie van de foto kregen de kinderen een opdracht die ze samen uit moesten voeren. Wanneer de opdracht op de juiste manier was uitgevoerd, kregen de kinderen een puzzelstuk. Aan het eind van de opdracht mochten ze samen de puzzel maken. Samenwerken, overleggen en je mening geven stonden tijdens deze opdracht centraal.

Na de pauze deden we in groepjes verschillende gezelschapsspellen op het gebied van zelfvertrouwen.

Kikkerbecool –spel:

Bij deze opdracht gaan de kinderen d.m.v. een bordspel met elkaar in gesprek over bepaalde situaties. Vragen als: Wat zou jij doen? Hoe zou jij reageren?, staan hierbij centraal. In sommige gevallen moet kinderen situaties een situaties naspelen en bepalen hoe ze op elkaar reageren. Onderwerpen waar de kinderen met elkaar over in gesprek gingen hadden te maken met sociale vaardigheden, opkomen voor jezelf en omgaan met pesten en plagen. Tijdens het spelen van dit spel iss het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan, elkaars antwoorden te respecteren en belangstelling te hebben voor wat iemand zegt. Het spel is een reis door zee op weg naar de coole kikker, die lekker op het strand ligt. Terwijl je dwars door de haaien en de krokodillen beweegt, over de nijlpaardenbrug springt en het orakel van de vulkaan raadpleegt, geef je antwoord op de vragen van de rode, groene, gele of blauwe kaartjes die door de andere kinderen worden voorgelezen en zo kun je een fiche verdienen. Wanneer de groep iemands antwoord waardeerde, kreeg dit kind ook een fiche. Degene die het eerste bij de coole kikker was aangekomen had gewonnen, maar daarna moest dit kind natuurlijk wel een ander kind helpen dat nog niet zo ver was! Degene die de meeste fiches heeft had was de vragenkampioen.

Ik ben steengoed (bordspel)

‘Ik ben steengoed’ is een bordspel waarbij kinderen d.m.v. vragen en opdrachten op een speelse manier werken aan hun zelfvertrouwen. Voor iedere opdracht of voor ieder antwoord moet de rest van het groepje bepalen of ze het een zgn. goudstuk waard vinden. Degene die aan het eind de meeste goudstaven heeft, heeft gewonnen. Tijdens deze opdracht wordt gekeken hoe de kinderen met hun opdracht aan de slag gaan en de manier waarop de kinderen hierover in gesprek gaan.

Lekker in je vel

Bij het spel ‘Lekker in je vel’ kiest een kind een emotie om uit te beelden. Eén kind heeft zijn ogen dicht en weet dus niet welke emotie uitgebeeld gaat worden. Vervolgens moet het kind dat met zijn ogen dicht zat, raden welke emotie de andere kinderen uitbeelden. Wanneer de emotie geraden is, wordt er een gesprek gevoerd over de desbetreffende emotie. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Laten de kinderen hun emoties zien? Hoe doen ze dat? Gaan de kinderen hierover met elkaar in gesprek en wat is hun houding tijdens dit gesprek? Mondelinge taalvaardigheid en het tonen van emoties staat tijdens dit gesprek centraal.

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in De Triangel & Overige scholen, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.